Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2020-08-10




Kik a Warez valódi vesztesei?

(2014-10-13)

Én úgy vélem, hogy a világ egy remek hely lenne, ha nem lenne ennyi kapzsiság és hülyeség.

A minap elgondolkodtam a warezről. Persze ez már nem az első eset volt, főleg a Megaupload megsemmisítése óta. Elég sok minden történt az utóbbi időkben. Rengeteg egyéb tárhely-szolgáltató jutott a Megaupload sorsára, ami nagyon szomorú dolog. Viszont történtek jó dolgok is. Végül az ACTA-t leszavazták, így még mindig nem figyelhetik meg az átlagemberek adatforgalmát ok nélkül. Ráadásul Kim DotCom bosszúból egy legális zeneterjesztési projekten dolgozik, aminek a lényege, hogy az előadók közvetlenül eladhassák a dalaikat, kikerülve ezzel a kiadókat. Így lényegesen nagyobb hasznot húzhatnak és nem mellesleg olcsóbbak lehetnek a zenék. Persze a kiadók majd mindent elkövetnek a kezdeményezés ellehetetlenítésére, de ez akkor is egy remek ötlet, és csak szurkolok, hogy összejöjjön.

No, de térjünk is rá a lényegre, ami miatt a cikk megszületett. Sokan a warezt szörnyű dolognak tartják és úgy harcolnak ellene, mint ha terrorizmusról lenne szó, és persze normális emberek is kiállnak időnként eme vélemény mellett, amiben részben igazuk is van, mert kicsit durván sarkítva a dolgokat ez mégis csak lopás, de nézzünk először a dolgok mélyére, hogy valójában ki jár rosszul emiatt.

Filmek:
Az egyik legősibb csata a filmek gyártói és a másolók között folyik. De nézzük meg mit is veszítenek a stúdiók. Először is tisztázzuk, hogy egy film sikere elsősorban nem a minőségétől függ, hanem attól, hogy milyen és mennyi reklámot csinálnak neki. Ebből következik, hogy általában a drágán csinált filmek nagyobb reklámot kapnak, míg az olcsóbbak kisebbet. Így minimálisra csökken a kockázat, arról nem is beszélve, hogy a rengeteg folytatással és feldolgozással még inkább biztosra mennek.
Vegyünk egy példát. Utánanéztem és a nem rég bemutatott Bosszúállók film (ami mellesleg valami zseniálisra sikered :) ) 220 millió dollárból készült és végül másfél milliárdot hozott. Gondoljunk csak bele, egy ilyen siker mellett mennyi pár millióból (vagy akár pár 10 millióból) készített, náluk kis-költségvetésűnek számító filmnek kell elbuknia, hogy ne legyenek nyereségesek? Arról nem is beszélve, hogy időnként egy kis-költségvetésű alkotás is robbanthat kasszát. Gondoljunk csak a Fűrész sorozat első részére, ami alig több, mint 1 millióból készült és 103-at hozott, így végül a teljes sorozat 64-ból 843 milliót hozott, és valljuk be, itt nem volt kockázat.
A filmstúdiók brutálisan állat módon szórják el a pénzt. Emlékszem, anno a Star Wars 1. részéről olvastam egy cikket, amiben azt írták, hogy mivel Liam Neeson túl magas volt ezért úgy fél méterrel kellett megnövelni a green-box háttér méretét, ami több millió dollárba került. Ezen persze kiakadtam. Mégis mi a franc kerül ennyibe egy szaros zöld falon? Mások vesznek valami zöld papírt, felragasztják a falra és így pár ezer (vagy pár száz) forintból megvan a tökéletes háttér, de ezeknek milliókat kell költeniük ilyesmire is... Ezek után még ha buknának és veszítenének pénzt még azt is megérdemelnék, ilyen szintű pénzszórás mellett. Sosem felejtem el, hogy anno néhány nap eltéréssel láttam a Hong Kongi „Fegyverek istene” című filmet (John Woo rendezésében, és azóta is egyik nagy kedvencem), és az amerikai „Ballistics – Robbanásig feltöltve” című trágyahalmazt. Kicsit utánanéztem a számadatoknak és míg ezt a zseniális és brutálisan látványos Hong Kongi filmet 4,5 millió dollárból leforgatták, addig ezt a látványosnak közel sem nevezhető, egyszerűen csak robbanásokkal agyonzsúfolt szart 70 millióbol forgatták le. A poén, hogy végül mindkét film kicsit kevesebb, mint 20 milliót hozott. Csak az egyik sikernek számít, a másik pedig megkapta a megérdemelt bukást. Persze ezzel kicsit a cikk témája ellen beszélek, mert ez egy elég nagy bukás, de ez sem a rossz minőségnek köszönhető elsősorban, hanem a rossz marketingnek, és végül is ha valaki nem végzi rendesen a munkáját, akkor ne is kapjon fizetést érte :).
És akkor még nem is beszéltünk a DVD és BluRay kiadásról. gyakorlatilag egy üres DVD max 50 Ft, egy tok max 30, és a nyomtatás sem kerül többe, mint 50 Ft, és még meg kell tervezni egy menüt, és kell rá rakni pár extrát (opcionális). Nagyiparban gyártva jóval olcsóbb lenne, de inkább kerekítsünk felfelé, és számoljunk 200 Ft-ot az előállításra. A boltokba már legalább 3.000-4.000 Forintos árba kerül, majd 1 (max néhány év alatt) megy le 1.000 Ft-ra, de még így is nagy a haszon rajta, még akkor is, ha levonjuk a szállítási, terjesztési költséget, a boltok bevételét, további reklámokat és egyebeket. A BluRay-nél meg annyi a külömbség, hogy 300 a lemez kb, így számoljunk 500 Ft-ot, viszont az induló ár 7.000-8.000 Ft, szóval itt még nagyobb a haszon, és akkor még mindig nem beszéltünk az újrakiadásokról, mint amit pl a Star Wars-okkal csinálnak, vagy a 3D-s verziókról és a különféle díszdobozos, meg speciális változatokról...
-
Az igazi vesztesek a kis boltok, és a kis mozik, amik szép lassan tönkre mentek, míg a nagyáruházakat és a multiplexeket nem fenyegeti a csőd, még komolyabb bevételkieséssel sem. De hát ez meg részben azért van, mert az emberek inkább mennek egy multiba fejfájdítós 3D-ben megnézni egy filmet 2.000 Ft-ért, minthogy elmenjenek egy kis moziba 500 forintos jegyár mellett a sokkal jobb 2D-s változatot megnézni…

Zenék:
A zene készítés azért kicsit kakukktojás a listában, mert a kézzel fogható előállítási költségek elenyészőek egy film elkészítéséhez mérten. Persze itt is lehet az ár sokszorosát költeni olyan indokokból, hogy „az a hiper-érzékeny hallású ember egy pöttyet jobbnak hallja az 50.000 Ft-os órabérű stúdiónak a felvételét, mint ezt az 5.000 Ft-osét és én, meg az összes ismerősöm, hiába nem hallunk semmi különbséget, de mégis inkább a drágábbat választom”. A zene felvételének költségei általában az előadókat terheli, míg a stúdió, csak az elkészült anyag kiadásával foglalkozik. Persze itt a kiadás a nagyobb költség, de mindenen lehet spórolni. Például egy kezdő zenekar vagy előadó jobban jár egy olcsó fél-profi stúdióval (mint például a Kain Records stúdió, engedjetek meg nekem egy kis ingyen önreklámot :) ) , mint egy drága profival. Már csak azért is, mert míg te nem vagy profi, a stúdió nem fog tudni profi munkát végezni, vagy ha véletlenül igen, akkor a költségek az egekbe szöknek. De most nem is ez a lényeg. Amiről beszélni akartam az, hogy az előadók, zenekarok elsősorban a koncertekből szereznek pénzt, miközben a stúdiók gombolják le az igazi bevételt a lemezeladásokért. Ráadásul egyre kevesebb a költségük, mert az online eladások lassan, de biztosan átveszik a CD-k szerepét. Nem is olyan rég jelképesen el is temették a CD-ket. A digitális online értékesítés meg szinte nem kerül semmibe.
Bár én még mindig a kézzel fogható változatok híve vagyok. És ezzel szerintem nem vagyok egyedül. Például nem is olyan régen Ákos, egy interjúban azt mondta, hogy a lemez egy ereklye. Ezzel teljes mértékben egyet értek. Jól néznek ki az eredeti CD-k, DVD-k a polcon, ezért én úgy vagyok vele, ha már fizetek valamiért, akkor annak legyen kézzel fogható változata, főleg ha nem sokkal (vagy egyáltalán nem) olcsóbb a virtuális változat.
No, de elkanyarodtunk a témától.

Szoftverek:
A warez a szoftvergyártóknak okoz legnagyobb károkat, mert egy szoftver elkészítése tényleg sokba kerül. Rengeteg szakembert kell fizetni és különféle technológiákat kell licencelni, vagy megvenni.

És most lássuk kik A warez valódi vesztesei:
A kezdők, a kis cégek és a kevésbé híresek és gazdagok, akik próbálnának feltörni, de nem tudnak, pont emiatt.
Gondoljunk csak bele: ha ingyen meghallgathatod a legnagyobb előadó albumait, akkor miért hallgatnál egy amatőrt? Ha ingyen tudod használni a legdrágább és legprofibb, legösszetettebb programokat is, akkor miért használnál egy kisebb, kevesebb funkcióval rendelkező programot? Ha a legnagyobb Hollywoodi szuperprodukciókat is nézheted, miért néznél lelkes amatőrök filmjeit? Nem teszed, mert a drágább általában jobb is. Viszont ha a drágábbat is ingyen be tudod szerezni, akkor miért foglalkoznál alapból ingyenes dolgokkal?
A nagy cégek csak annyit látnak, hogy mennyien warezelik le a termékeiket, és azt mindet bevételkiesésének könyvelik el, pedig valójában a többség nem venné meg a terméket, hanem ha van rá lehetőség, akkor kisebb cégek, vagy alkotók sokkal olcsóbb termékét választanák.
Leginkább az ingyenes szoftvereket készítőkkel csesznek ki, mert ha valaki választhat, hogy egy 100.000 Ft-os programot használ ingyen, vagy egy olyat, ami alapból ingyenes, akkor inkább az előbbit választja.
Vegyünk egy példát. A PhotoShop-ot mennyien megvásárolják, és annál többen lewarezelik. Amúgy is annyi pénzt keresnek vele mint a szemét és ha nem lenne warez akkor se lenne egyértelműen nagyobb bevételük, sőt. Lehet kevesebb lenne, mert jóval kevesebben használnák és sokan keresnének alternatívákat. Biztos találnának más programokat, amik hasonlóan jók, csak kevesebb funkciójuk van. Ám a legtöbb felhasználó a funkciók egy töredékét se használja, így egy olcsó, pár ezer, vagy pár száz forintos, vagy akár ingyenes program is ugyan olyan jól használható lenne a számára. Így az az olcsó progi nagyon elterjedne és lehet az Adobe szép lassan csődbe menne, mert az emberek mindig az olcsóbb megoldást keresik (max a sznobok tartanák fenn a céget, úgy mint az Apple-t :) ).
Ám amíg van warez, addig a kicsik vannak a legrosszabb helyzetben. Lehet, hogy egy profi milliókat veszít a warez miatt (elméletileg), de az amatőrök is igen sok pénzt veszítenek a netre ingyenesen feltöltött termékükkel, amiken azt remélik, hogy legalább a reklámbevételek hoznak valamit, de nem fognak, mert ha ingyen van a legjobb, minek foglalkozzanak az emberek a kevésbé jóval. De az ő érdekükben senki nem szólal fel. Ők le vannak szarva, mert nem tudnak eladási és letöltési adatokat felmutatni.

Tény, hogy aki valamit (jól) csinál az megérdemli, hogy az emberek fizessenek érte, ennek a cikknek mégis csak az volt a célja, hogy lássuk, hogy ezeket a hatalmas cégeket még milliárdos kiesésekkel se kell sajnálni, mert annak a sokszorosát keresik meg, még így is.

Végül így szemlélve a dolgokat az a legironikusabb, hogy a warez inkább csak jót tesz a nagy cégeknek. Azoknak, akik a leggazdagabbak, mégis a legjobban sajnáltatják magukat, miközben bármi történjék, ők csak jól járnak. Ne sajnáljuk meg őket.

KevinKain


Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.