Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2020-02-20




A tanárok bármit megtehetnek
(2015-01-08)


A tanárok azt tesznek, amit csak akarnak. Ha olyan kedvük van 40-60-80 %-ra teszik a 2-es szintet. Ha úgy döntenek, a nem tökéletes válaszra 0 pontot adnak részpontok helyett. Semmi nem köti őket. Semmi szabály nem vonatkozik rájuk. Ők azt tesznek, amit csak akarnak és a diák semmit nem tehet ellenük, mert ha egy szót is szólnak, a helyzetük csak még rosszabb lesz, mert még szemetebb lesz velük a tanár. Más tanárnak meg nem fognak szólni, mert a tanárok összefognak a diákok ellen.

Vegyünk néhány példát, amik az utóbbi években történtek.

Egy középiskolában a diákok az Office-t tanulták. Word-ben meg kellett szerkeszteni egy dokumentumot, amit utána fel kellett tölteni egy közös tárhelyre. Igen ám, de a tárhelyre valahogy nem sikerült feltölteni a dokumentumot. Mint később kiderült 10-ből 8 gyerek nem tudta feltölteni a dokumentumot, és a maradék kettő is máshogy és máshova tudta csak feltenni. Mi következik ebből? Vagy minden diák hülye, vagy a tanár olyan hülye, hogy elcseszett valamit és ezért nem is lehetett feltölteni semmit.
De még ha az előbbiről lenne szó, akkor is az lenne a minimum, hogy a tanár hagyja, hogy más módon, mondjuk pendrive-on adják be az eredményt (mert végül is nem a közös tárhely használatából kapták a jegyet, hanem a Word-ből), de hiába kérték, a tanár nem engedte azt se. Mellesleg ez a tanár annyira ért az informatikához, hogy amikor a Windows kezelését tanulták, akkor a saját feladatát nem tudta megoldani: nem tudta áthelyezni a tálcát oldalra, mert az egyik gépen az zárolva volt, és ilyen alap dolgot nem tudott, hogy kell a zárolást feloldani...
Szóval lett 8 darab karó és 2 darab kettes. Erre a tanár felad egy házit, amivel a diákok javíthatnak. Ez még kedves dolog is lehetne, de én megnéztem ezt a feladatot és volt benn olyan rész, amit még én se tudtam, hogy kell megoldani, mert még nekem se tanították soha (informatika diplomával).
Itt megint két eset lehetséges:
Ez vagy egy olyan új funkció, ami a korábbi verziókban nem volt, és ezért nem hallottam róla soha. Ez azért aljasság, főleg leckénél, mert egyáltalán nem biztos, hogy minden diáknak a legújabb Office-a van meg. Sőt lehet valakinek nem volt pénze a méregdrága Microsoft termékre és ezért mondjuk OpenOffice-t használ.
A másik lehetőség, hogy ez egy nagyon ritkán használt rejtett funkció. Ez meg azért szemétség, mert egy ekkora programot szinte senki sem ismer teljesen, annyiféle funkció és lehetőség van. Vagyis ha nincs semmi, ami megszabná, hogy mit lehet elvárni a diákoktól, akkor ez lesz az eredménye, hogy a tanár csakúgy próbálgatja a programot, amiben talál valami megoldást, amiről addig még ő se hallott, majd úgy megtetszik neki, hogy önkényesen eldönti, hogy az lesz a tananyag. Ezzel még nem is lenne nagy gond, ha megtanítaná nekik először, hogy mi az és hogy van, de csak egy osztályozásra szánt leckébe beletenni... Ha pedig nem tudják megoldani a feladatot az megint nem a diákok hibája, mert így simán lehetne olyan funkciókat is találni, amiket a tanár nem tud megoldani, mert nem sok olyan szakértő van a világban, akik valóban az Office legritkábban használt funkcióit is kívülről vágják.
Végül az ismerősöm 2 apróságot nem tudott megoldani (amiből az egyik olyan kicsi, hogy észre se lehet venni), vagyis legalább 90, de inkább 95 %-os megoldást adott be, amire 3-ast kapott...

Egy másik eset:
Nem is olyan régen egy ismerősöm arról beszélt, hogy egy diák egy versenyen országos 3. helyezett lett, és aztán azt mondta, hogy milyen jó tanárja volt, aki ilyen remekül felkészítette. Hát a pofám leszakad. Annyira nevetséges, hogyha egy tanár megbuktatja az egész osztályt, akkor a diákok a hülyék, a tanár meg semmi rosszat nem tett, mert neki semmi köze az eredményhez. Ám ha egy diák versenyeken indul, sőt helyezést ér el, akkor meg nem az van, hogy milyen ügyes és okos gyerek, hanem hirtelen a tanárnak köze lesz a diák eredményeihez és úgy állítják be, mintha az egész az ő érdeme lenne. Vagy vállalják a következményt a bukott tanulók miatt is, vagy okolják a diákokat akkor is, ha esetleg valami kiemelkedő teljesítményt érnek el. De ez így egyenesen undorító...

Egy másik eset már egy egyetemen történt. Egy vizsgán az írásbeli rész után volt szóbeli, ami igazából csak egy rövid beszélgetés a tanárral, akinek elvileg az lett volna a dolga, hogy belekérdezzen olyan dolgokba, amiket a diák nem tökéletesen írt le, vagy esetleg mentőkérdést adjon, ha kétesélyes a jegy.
Szóval első alkalommal a diák bement és a szóbeli kérdésnél viszonylag elég jól válaszolt. Igen ám, de volt pár hibája, amik abból következtek, hogy rossz jegyzetből tanult, ami azt jelentette, hogy néhány apróságot máshogy mondott. Utána meg már olyan dolgokba is belekötött, hogy egy kb 30 bonyolult kifejezést tartalmazó listát nem pontos sorrendben mondta (mellesleg normál esetben nem számít a sorrend, csak önkényesen döntött így a tanár). Szóval megbukott, pedig összességében sokkal jobb jegyet érdemelt volna, de hát a tanárok úgy osztályoznak, ahogy csak akarnak.
A második alkalomra már a jó jegyzetből tanult, meg egy igen vaskos könyvből, amit a tárgyhoz kellett vennie jó drágán. Szóval végül 100%-osra megírta az írásbeli feladatot. Erre a szóbelin a tanár belekérdez egy olyan dologba, ami se a régi, se az új jegyzetben, se a könyvben, de még az előadásokon se jött elő, csak a tanár egyszer mellékesen említette az egyik gyakorlaton. Végül ezt az egy kérdést nem tudta és 1-est kapott.
Mégis mit képzel ez magáról? Ezért baj, hogy a tanárokat nem köti semmi és semmi szabály nem vonatkozik arra, hogy ők mit tehetnek és mit nem. Mert ha meg lenne szabva egyértelműen, hogy mit kell megtanulni, akkor a diákok nem kerülhetnének ilyen helyzetbe, hogy a tanár akármit kérdezhet tőlük bármikor. Így hiába tanulják meg kívülről a 300 oldalas könyvet, hiába vágják be szóról szóra a nem kevésbé terjedelmes jegyzeteket, ha a tanár azokon kívül is bármit kérdezhet. Ez aljasság. Ennyi erővel bárkitől lehetne bármit kérdezni. Minek van egyáltalán tananyag, ha a tanár azt úgysem veszi figyelembe? Minek vannak tárgyak, ha csakúgy random belekérdezhet a tanár akár érintőlegesen hozzátartozó dolgokba is? A diákoknak meg az ilyen esetek miatt rettegés az élete. És nem lehet ez ellen semmit se tenni, mert ők ott a tejhatalmú Istenek.

Végül egy hasonlóan kedves kis történet:
Egyszer meg egy tanár mesélte nekem (aki egy elég jó nevű iskolában volt igazgató), hogy ha egy diák nem szimpatikus neki, akkor őt nem érdekli tudja-e az anyagot, ő mindenképp megbuktatja, csak azért mert megteheti.

Ezekből is tisztán látszik, hogy a tanároknak semmi felelősségük nincs.

Lehet a későbbiekben még folytatni fogom a cikket további történetekkel, de most csak ennyit bírtak az idegeim :).

Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.




Oktatási rendszer - cikksorozat


Oktatási reformok - ahogy szerintem kellene (2011.11.11)
Programozás az általános iskolában? (2013.03.24)
Tanulj könyvből vagy vegyél jegyzeteket (2013.06.18)
Történelem vagy társadalomismeret? (2013.06.18)
Hogyan tanuljunk nyelveket egyszerűen, szórakozva és teljesen ingyen? (2013.09.29)

Miért hasznosabbak a videójátékok, mint az iskola (cikk - 2014.04.30)
Eladói végzettség és egyéb baromságok (cikk - 2014-08-23)
Minden az internet hibája? (cikk - 2014.10.16)
Szüntessük meg a gimnáziumokat (cikk - 2014-11-20)
Okos vagy művelt? (cikk - 2014-12-06)

Milyen lenne az igazságos osztályozás (cikk - 2011-12-28)
Miért nem lehet csak azt tanulni, ami az embert érdekli? (cikk - 2014-12-28)
A tanárok bármit megtehetnek (cikk - 2015-01-08)
Szóval a Wikipédia nem megbízható? (cikk - 2015-05-10)
Politika, oktatás és vallás (cikk - 2015-08-07)

Már a tanároknak is meg akarják mondani mit vehetnek fel (cikk - 2015-08-09)
Magolás-orientált oktatási rendszer (cikk - 2015-09-24)
Minimális intelligenciaszükséglet bevezetése (cikk - 2015-11-20)
Erkölcstan, avagy a vallásosak újabb önkényes agymosása (cikk - 2015-11-29)
Klik, avagy a magyar oktatási rendszer halálos ítélete (cikk - 2016-02-10)

Miért nem kamerázzák be az iskolákat? (cikk - 2016-02-17)
Elmélkedés a pszichológiáról (cikk - 2016-06-15)
Szóval nincsenek túlterhelve a diákok? (cikk - 2018-06-30)
Nem ilyennek neveltelek! (cikk - 2019-01-31)












© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+