Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2020-08-10




A Sims sorozat, avagy a videojátékipar legnagyobb lehúzása


Manapság mindenhol át akarnak verni és le akarnak húzni. Ez igaz a videojátékok világára is, ahol főleg a DLC-k bevezetése óta minden játék folyamatosan bővül, így hiába vetted meg több tíz-ezer forintért, újra és újra fizetned kell az új dolgokért (vagy olyanokért, amik az alapárért jártak volna), miközben már a folytatások is futószalagon készülve alig hoznak újdonságot. Ám még manapság is ritka az a fajta lehúzás, amit a Maxis csinál a „Sims” sorozattal. Gyakorlatilag már 14 éve adják el nekünk ugyan azt a játékot újra és újra. Persze mindig újabb tárgyakat, lehetőségeket kapunk a kiegészítőkkel és az új epizódokban folyamatosan fejlődik a játékmenet és újabb funkciók kerülnek megvalósításra, de ez nem változtat a tényen, hogy gyakorlatilag ugyan azért fizetsz, csak egyszerűen a csomagolás újabb.

Gondoljunk csak bele. Míg más fejlesztőket szidnak, hogy nincs újdonság („Call of Duty” vagy az „Assassin's Creed” sorozatok), és persze van is igazság abban, amit mondanak, DE ott legalább újabb helyszíneket, pályákat kapunk, és ami még ennél is fontosabb: történetet! A „Sims” esetében azonban erről nincs szó. Ott nincs történet, nincsenek megépített pályák, átvezetők, események (na jó, random események azért vannak, de azért az mégsem ugyan az). Csak az alapjáték van: egy családot menedzselhetsz és ennyi. Ehhez az alapötlethez adnak újabb dolgokat, majd néhány évenként új köntösbe bújtatják.

Nézzük csak meg mit kapunk az új epizódok megjelenésével. Anno a „Sims” megjelenése után 7 kiegészítő jelent meg a játékhoz. Majd érkezett a „Sims 2”, ami jobb grafikát hozott, valamint néhány újabb funkciót, de cserébe megint csak egy alapjátékot kaptunk, amiben a lehetőségek meg se közelítették a kiegészítőkkel felturbózott első „Sims”-t. Így jöhettek a folytatáshoz is a kiegészítések. Ráadásul a kiegészítők mellett kisebb csomagokat is árultak, amik bizonyos tárgyakat tartalmaztak. Talán a „Sims 2” az egyik első olyan játék volt, amiben valódi pénzzel fizethettél virtuális tárgyakért, ami gyakorlatilag egy hatalmas vicc.
Majd érkezett a 3. rész és minden kezdődött előröl. Ám ott legalább már komolyabb fejlesztések is voltak, mint például a nyílt világ (Open World), de még így is újabb kiegészítések kellettek, hogy újra hasonló mennyiségű lehetőség legyen, mint az előző részekben.
Nézzük csak meg a kiegészítők listáját:
The Sims (7) - Livin' Large / House Party / Hot Date / Vacation / Unleashed / Superstar / Makin' Magic
The Sims 2 (8+10) - University / Nightlife / Open for Business / Pets / Seasons / Bon Voyage / FreeTime / Apartment Life / Stuff packs
The Sims 3 (11+9) - World Adventures / Ambitions / Late Night / Generations / Pets / Showtime / Supernatural / Seasons / University Life / Island Paradise / Into the Future / Stuff packs

Nem tűnik fel valami furcsa a címeket nézve? Még ha nem is játszottál velük, akkor is már a címekből is lejön, hogy szinte ugyan azokat a kiegészítőket adják ki újra a játékokhoz. Míg más játékokban a folytatás általában az előző rész összes újabb elemét is tartalmazza, addig itt újra meg újra fel kell vásárolnod egy egész sorozatot.
De nézzünk csak meg részletesebben néhány példát.

A kiegészítő, ami állatokat adott hozzá a játékhoz (itt később még a névadáskor se erőltették meg magukat különösebben):
Unleashed / Pets / Pets

A nyaralás:
Vacation / Bon Voyage (World Adventure ) / World Adventures

A bulis kiegészítő:
House Party + Hot Date / Nightlife / Late Night

Amelyik a mágiát hozza be és a természetfelettit a játékba:
Makin' Magic / Apartment Life / Supernatural

Egyetemek (ilyen csak a 2. és 3. részhez van):
- / University / University Life

Az üzletelős (ilyen is csak a 2. és 3. részhez van):
- / Open for Business / Ambitions

Látható, hogy újra és újra eladják ugyan azt, az egy kicsit feltuningolt alapjátékhoz. Persze azért a párhuzamba állított kiegészítőknek nem teljesen ugyan az a tartalma, de akkor is gáz.

Majd jött a „Medieval”, ami középkorba helyezte át a Sim-eket. Bevallom ezzel a résszel nem játszottam, de úgy tudom, hogy a „The Sims 3” újra-kiadása középkori köntösben. Ennek ellenére a próbálkozás, hogy végre valami újat alkossanak elismerésre méltó és a kritikák alapján sikerült is nekik, mivel a királyságépítés, a küldetések, valamint az RPG-sebb fejlődésrendszer igen feldobja a játékot (fel is keltették az érdeklődésemet :) ). Arról nem is beszélve, hogy ez a játék csak egyetlen kiegészítőt kapott.

Közben persze készültek még egyéb a „Sims” franchise-hoz kapcsolódó játékok is.
Ezek közül vannak konzolos, teljesen új játékélményt nyújtó epizódok: „MySims” (4 kiegészítő: Party / Racing / Agents / SkyHeroes), „The Urbz: Sims In The City”. Persze van Facebook-os játék: „The Sims Social”. És persze mobilos változat: „The Sims FreePlay”. Aztán készült “The Sims Online” is, ami 6 év alatt megbukott a “Second Life”-al szemben. Ám ezekkel nem is lenne gond. Viszont olyan is van, ami csak a „Sims 2” lebutított verziója a laptopokhoz és gyengébb gépekhez. Ez pedig a „The Sims Stories” (ami 3 kiegészítőt kapott: Life Stories / Pet Stories / Castaway Stories). Persze más fejlesztőknél is előfordul, hogy lebutított változatot csinálnak a játékaikhoz, de akkor annak az az oka, hogy valami gyengébb konzolra kerül, mint pl a kézi konzolos változatok (persze az alapjátékoknak is vannak konzolos verziói, így azt se hagyták ki). Itt viszont miért volt erre szükség? Miért nem tudtak egyszerűen csak több beállítást tenni a játék menüjébe, amivel le lehet venni a grafikát, felbontást, effekteket... Nem értem. Bár lehet az a magyarázat, hogy egyszerűen csak hülyék voltak és túl nagy lett a gépigény és túl kevés a beállítás a kész terméknél, így a normális megoldás helyett (ingyenes patch új beállításokkal), inkább kiadtak egy újabb játékot. De mi van akkor, ha mondjuk van otthon egy erős géped és van egy laptopod, amit magaddal viszel, ha utazol és persze mindegyiken szeretnél játszani a „Sims 2”-vel? Akkor vagy duplán veszed meg ugyan azt a játékot, vagy döntesz, hogy a jó gépen is a butított változatot nyomod, vagy ha elutazol nem tudod használni.

Végül elérkeztünk a „The Sims 4”-hez. Persze az átlagjátékosok már fel voltak készülve arra, hogy kevesebb funkciójuk lesz, mint addig a 20 kiegészítéssel feltuningolt 3. résznek. Ám amit kaptunk az minden várakozásunkat alulmúlta. Nem hogy nem kaptunk semmi extrát az alapjátékba, de még kevesebb a lehetőség, mint a 3. részben, mivel már nem teljesen nylt a világ, hanem újra korlátok közé vagyunk szorítva, mint anno a „Sims 2”-ben. Sőt olyan funkciókat is kivettek, amik már az első részben is benne voltak, mint pl a medencék, vagy a totyogó (kisbaba) életszakasz. Ezt mégis hogy gondolták?
Azért van 1-2 igen hasznos fejlesztés, mint pl az egyszerre több művelet végzése, pl edzés közben TV-zés és beszélgetés, meg még néhány apróság, de ez még mindig nem változtat a tényen, hogy bizony nagyon fontos alapdolgok maradtak ki a játékból.
Persze később ingyenes kiegészítésként megkaptuk a medencéket, ami szerintem a nagy felháborodás miatt lett valóban ingyenes.

És mivel érvelnek a fejlesztők? Nem volt elég idő, meg pénz, meg alkalmazott, hogy a végleges játékba bekerüljenek ezek a dolgok. Majd sajnáltatják magukat. De ez mégis kit érdekel? Őket talán érdekli, hogy bizonyos játékosoknak nincs elég pénzük a játékra? Vagy hogyha valaki már megvette a háziállatokat az 1. részhez, majd megvette a 2. részt, akkor utána újra meg kell vennie a háziállatokat, ha használni akarja őket a 3. vagy 4. részben? Ők leszarják a vásárlók gondjait, akkor meg miért várják el, hogy minket érdekeljen az, hogy nekik milyen problémáik vannak?

Persze értem én, hogy egy folytatásban nem lehet alapból annyi funkció, mint amennyi az előző rész alapjáték+20 kiegészítőjében volt, de az a minimum (volt az előző részeknél), hogy legalább az alapjáték többet tudott, mint az előző csupasz eredetije. Ám itt, nem hogy nincs több lehetőség, hanem jóval kevesebb van. Mi történt? Talán nincs ötlet 20-nál több kiegészítőre, így alapfunkciókat vesznek el, hogy még többet adhassanak ki érte? Persze vannak, akik naivan remélik, hogy majd kompenzálja őket a cég, de kétlem, hogy a medencén kívül mást is ingyen kapnánk. Mert egy olyan pénzéhes cég, ami még a karácsonyi tárgycsomagért is képesek pénzt kérni (most néztem utána és Amazonon 24,99 $ / 6090 Ft ez a 45 tárgyat tartalmazó csomag a megjelenés után 9 évvel), azok semmit nem fognak ingyen adni.

Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.