Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-12-08




M. Night Shyamalan tündöklése és bukása

1999-ben a „Hatodik érzék” megjelenésekor M. Night Shyamalan zseniális rendezőként robbant be a köztudatba és szinte minden filmrajongó megjegyezte a nevét. Ám arra senki nem számított, hogy ilyen tempóban, szinte ütemtervszerűen fog csökkenni a filmjeinek a színvonala.

Praying with Anger (1992)
Syamalan legelső rendezése, amit sajnos nem tudtam normális minőségben beszerezni, így nem is tudok róla írni. Majd idővel talán sikerül pótolni :).
Értékelés: --%

Wide Awake (1998 - Nyitott szemmel)
Egy kisfiú a nagyapja halála után úgy dönt, hogy megkeresi Istent...
Egy évvel a hatodik érzék előtt készült ez az alkotás. Csak azért néztem meg ezt a filmet, hogy amennyire lehet, teljes legyen a cikk. Nehezen szántam rá magam, mert az ilyen vallásos témáktól hülyét kapok, de megerőltettem magam és végignéztem. Meglepő módon pozitív csalódás lett.
A sztori persze Istenről és a vallásról szól, de valahogy mégse ostobaság, mivel inkább a kételkedésről és arról szól, hogy nem ész nélkül hisz a gyerek, hanem végig válaszokat keres. Érdekes és kedves kis történet volt, ám számomra a legizgalmasabb az volt, hogy nem tudtam előre, hogy mi lesz ennek a vége. Ez részben Shyamalan ekkor még nagyon profi rendezésének köszönhető. Féltem, hogy a végén megtalálja Istent és átmegy a film valami vallásos butaságba. Reméltem, hogy a film többi részéhez hasonlóan valami intelligens befejezést kapunk, de sajnos hatalmasat kellett csalódnom.
Ahogy korábban is írtam ez a film először pozitív csalódás volt. Egy vallásoskodó baromságot vártam, de ehelyett inkább egy filozofikus alkotást kaptunk a (nem feltétlenül vallásos) hitről, amit gyakorlatilag teljesen tönkretesz az erőltetett befejezés. Csak azt remélem, hogy mások is elgondolkodnak a filmen és nem azt veszik csak le belőle, hogy van Isten és a vallásosság milyen csodálatos dolog.
Értékelés: 72 %


Sixth Sense (1999 – Hatodik érzék)
Egy fiú a holtakkal társalog. Egy pszichológus pedig segít neki, hogy elfogadja a képességét és rájöjjön, mit is akarnak valójában a holtak szellemei...
Shyamalan pályájának a csúcsa. Zseniális színészek (Bruce Willis, Haley Joel Osment...) és ütős történet, ami egy legendás fordulattal végződik. Nagyon intelligens és egyszerűen tökéletes horror-dráma, amit mindenkinek látni kell. De persze nem a kereskedelmi TV-kben, mert ott a horror valamiért a vágóasztalon végezte.
Értékelés: 98 %


Unbreakable (2000 – A sebezhetetlen)
Egy vonatbalesetben 131 ember vesztette életét és csak egy túlélő volt. Ám rajta egy karcolás se lett. Ezután a férfit egy Elijah Price nevű ember keresi fel azzal az elmélettel, hogy nem véletlen, hogy túlélte a balesetet...
Shayamalan első teljesen önálló filmje, mert míg eddig csak rendezett, itt már forgatókönyvet is írt és producerként is közreműködött. Bruce Willis visszatért a főszerepbe és mellé érkezett Samuel L. Jackson, hogy megalkossák minden idők egyik legkomolyabb szuperhősfilmjét.
A film menete kissé lassú, inkább dráma. Így akik a Bosszúállókhoz vagy egyéb képregény-adaptációkhoz vannak szokva, azok lehet unatkoznának a filmem. Ám akik egy igazán intelligens és eredeti filmet akarnak látni, vagy akiknek Nolan „Sötét Lovag” trilógiája is túl akciódús volt, azok imádni fogják a „Sebezhetetlen”-t.
Az ilyen lassabb filmeknél jön elő igazán, hogy egy rendező és persze a színészek mennyire profik és kreatívak. Itt annyi egyedi megoldás volt kezdve az ötletes, de igen minimalista kameranézetektől egészen a „Sin City” filmeket előrevetítő színekkel való szemléltetésig.
A „Sebezhetetlen” egy különleges alkotás, ami ha nem is lett akkora mestermű, mint a „Hatodik érzék”, de ha lehet még sokkal egyedibbre sikerült annál. Ráadásul a végén a fordulat még talán váratlanabb is volt.
Érdekesség, hogy állítólag eredetileg trilógiának tervezett film végül nem kapott egy folytatást se. Nem tudom mi lehet ennek az oka: talán nem volt elég sikeres, vagy annyira lezárt kerek egész lett a történet, hogy úgy érezték még sincs szükség több részre.
Értékelés: 92 %


Signs (2002 - Jelek)
A környéken egyre több jelentés érkezik arról, hogy űrlények tűnnek fel és figyelik az embereket. Egy volt pap farmja pedig az egész jelenség középpontjában áll. Megkezdődött a visszaszámlálás az invázióig...
Ez az egyik legjobb és legfélelmetesebb űrlényinváziós film, ami a minimalista megvalósításával hozza a frászt az emberre. Még talán azt is megkockáztatom, hogy a ma oly divatos „amatőr-kamerás” filmeknek is részben alapötletként szolgál (persze az „Ideglelés” meg a „Kannibál Holokauszt” után :) ).
A történet viszont vegyes érzelmeket váltott ki belőlem: részben nagyon tetszett az elgondolkodtató befejezés, részben viszont én se vagyok benne biztos, hogy kellene értelmezni. Mert nem egyértelmű, hogy a konklúzió a sorsról, vagy Isten létezéséről szól.
Mindenesetre talán ez Shyamalan legértékesebb filmje, amiben a rettegés és a filozófia közösen alkotják a kerek egészet. Csak sajnos sok ember nem tud túllépni bizonyos túlzásokon, amikre szükség volt a történet szempontjából.
Értékelés: 88 %


The Village (2004 – A falu)
Egy rejtélyes erdő közepén található egy kis elszigetelt falu. Az emberek nem mernek a fák közé menni, mert félnek a bennük élő szörnyektől. Egy vak lány azonban mégis nekivág az ismeretlennek..
Nehéz kritikát írni erről a filmről, mert annyiféle szempontból lehetne megvizsgálni az egészet. Egyfelől érdekes és eredeti film, a félelmetes hangulat meg bejárja minden percét, de közben meg túl kevés a valódi parás jelenet, ami egy horrornál igen fontos lenne. Inkább lassú drámának nevezném, de annak is kevés. A fordulatok és a rejtélyek viszont jól sikerültek.
Ez a film tökéletes példája annak, hogy mi van akkor ha a készítők túl sokat akarnak. Egyszerre horrort, drámát, rejtélyeket... de végül belebuknak és egyik se váltja be a hozzá fűzött reményeket. Ez persze nem azt jelenti, hogy a film rossz, sőt kifejezetten érdekes alkotás (főleg Shyamalan elkövetkező filmjeihez képest), de nem lesz akkora klasszikus, mint mondjuk a „Hatodik érzék”, amiben sikerült összehozni a tökéletes összhangot.
Értékelés: 82 %


Lady in the Water (2006 – Lány a vízben)
A Cleveland Heep társasház lakói egy rejtélyes lányt találnak a medencében. Ám ez még csak a kezdete a különleges, mesébe illő eseményeknek...
Ez a film az a pont Shyamalan karrierjében, amikor filmjei elkezdtek szélsebesen száguldani lefelé a színvonal lejtőjén. Hiába volt érdekes és egyedi film, ami mégis végül unalomba és érdektelenségbe fulladt. Lehet pont amiatt, hogy annyira igyekezett a rendező eredetit alkotni, hogy végül már oly messze került a valóságtól, hogy értelmetlenné vált az egész. Pedig a szürke valóságba átültetett tündérmese igen kreatív ötletnek tűnik (talán a legkülönlegesebb filmje), és egyszer talán még nézhető is, de itt Shyamalan már átesett a ló túlsó oldalára. Egészen eddig imádtam az eredetiséget a filmjeiben, de itt már annyira abszurd lett minden, hogy szinte élvezhetetlenné válik. Csak a legfanatikusabb rajongóinak ajánlom.
Érdekesség, hogy úgy emlékszem ezt is trilógiának tervezte, de a „Sebezhetetlen”-nel ellentétben itt egyértelmű, hogy miért nem lett folytatás :).
Értékelés: 62 %


The Happening (2008 - Az esemény)
Egy furcsa és szörnyű esemény veszi kezdetét a Central Park-ban, ami szélsebesen száguld mindenfelé...
Mikor végignéztem ezt a filmet egyszerűen képtelen voltam felfogni, hogy volt képes bárki is egy ilyen végtelenül ostoba baromságba akár egy fillért is fektetni. Persze Shyamalan korábbi filmjei miatt megnéztük és reménykedtünk, hogy talán sikerül egy újabb remek filmet összehoznia, de végül egy olyan alkotást kaptunk, amiben néhány ember menekül, mert fúj a szél. Nem vicc! Az „esemény” gyakorlatilag láthatatlan. Egyszerűen elkezdenek lengedezni a fák levelei és mindenki bepánikol és elmenekül. Ám a film mélypontja a befejezés. Vártam volna valami fordulatot vagy magyarázat szerűséget, de ehelyett kaptunk egy ilyen semmit. Míg a korábbi filmekben, főleg a „Sebezhetetlen”-ben a magyarázatok hiánya inkább hozzáadott a rejtélyhez, itt ez az elem ha lehet csak még ostobábbá tette, az amúgy is teljesen értelmetlen filmet.
Talán sörözés közben poénból meg lehet nézni, de amúgy messziről kerüljétek el.
Értékelés: 33 %


The Last Airbender (2010 - Az utolsó léghajlító)
A tűz népe le akarja igázni az egész világot. A levegő nomádjait kiírtották, a víz és a föld népei meg rettegésben élnek. Egyedül az avatár, a négy elem mestere képes megmenteni a világot...
A sok negatív kritika ellenére adtam egy esélyt a filmnek. Bár a DragonBall Evolúciót még mindig feldolgozhatatlan traumának érzem, de a pár előzetes jelenet miatt az Avatarral mégis optimista voltam.
Először nagyon meglepett, hogy mennyire próbáltak hűek maradni az eredeti rajzfilmhez. A történet, a világ és a benne lévő dolgok kinézete mind a helyén volt. A színészválasztás is legtöbbször telitalálat volt, bár sok karakter arcát még szokni kellett. A színészi teljesítmény viszont nem a legkiemelkedőbb. Főleg az Aangot játszó srác volt, aki nagyon zavaró alakítást nyújtott. Hiába hasonlított a rajzfilmbéli énjére. Viszont látszott, hogy ért a kung-fu-hoz, mert a mozdulatokat, ahogy a többi színész, ő is remekül leutánozta az eredeti sorozatból. Az már más kérdés, hogy melyik a jobb: a DragonBall Evolúciós Goku, aki egyáltalán nem illett a karakterhez, de alapvetően nem rossz színész, vagy itt Aang, aki szinte tökéletes a szerepre, de a színészkedés távol áll tőle. Összességében mindegyik nagyon gáz.
A másik meglepő pozitívum, hogy az effektek igen jól sikerültek. Ez a része a filmnek, aminek a szempontjából fel voltam készülve a legrosszabbra, de mégis megleptek. Persze a film végére észrevettem pár spórolós megoldást, mint pl. Appa mozgásával és képernyőidejével a minimumra törekedtek, de inkább legyen kevés, de jó effekt, mint sok rossz.
És most jön a fekete leves. Bár elképesztően sikerült hű maradni az eredetihez, de valahogy mégis élettelen az egész. A humor teljesen kiveszett, a karakterek meg sótlanok. Oly mértékben összecsapott, hogy ez már szinte nem is film, hanem olyan mintha a sorozatnak egy másfél órás élőszereplős előzetest vagy összefoglalót csináltak volna: az első évad legfontosabb pillanatait összesűrítették és csak egymás után bemutatták. Persze mondhatnánk, hogy legalább pörgős a film, de ez már túlzás. Vegyük például Sokka és Yue hercegnő szerelmét, amit annyival elintéztek, hogy Katara kb, annyit mondott, hogy „közel kerültek egymáshoz”. Majd lett volna egy közös romantikus jelenetük, ami végül csak arra szolgált, hogy megmagyarázzanak a nézőknek néhány későbbi jelenetet.
Persze a film akkora bukás lett minden szempontból, hogy a tervezett folytatások mentek a süllyesztőbe. Jobb is így. Az Avatár egy meglepően intelligens, tartalmas, tanulságos és érzelemdús sorozat volt, ami sokkal többet érdemelt volna ennél. Hiába próbáltak hűek maradni az eredetihez, ha közben így összecsapták.
Egészen eddig Shyamalan egy remek rendezőnek tartottam, aki egyre nehezebben talál használható forgatókönyvet. Ám ez a film inkább azt mutatja, hogy a kezdeti sikereiben sokkal jobban közrejátszott a szerencse, mint a tehetsége.
Értékelés: 35 %


After Earth (2013 - A Föld után)
Az emberiség elhagyta a lakhatatlanná vált Földet, majd mindennek a tetejébe egy idegen fajjal is fel kellett vennie a harcot, amik nem látnak, nem hallanak, csak a félelemkor kibocsájtott feromonokat érzékelik. Később egy űrhajó zuhan le a Földön. A katasztrófa két túlélője Kitai és az apja Cypher. Mivel az apa lába eltörött, ezért a fiúnak egyedül kell elindulnia, hogy megszerezze az űrhajó leszakadt részéből a rádiót, amivel segítséget hívhatnak. Ám a földi mutáns állatok nem a legveszélyesebbek: a hajón szállított űrlény is elszabadult....
A film színvonalát több nézőpontból is meg lehet vizsgálni. Vegyük Will Smith-et, akinek ez talán az eddigi leggyengébb filmje és alakítása. A fiának Jadennek viszont összességében nem volt annyira nagyon rossz a színészi játéka, mint amire előre számítottam. Persze ettől még tehetségtelen a fiú, de legalább közel sem annyira irritáló módon. Végül vegyük a rendezőt, akinek ez a filmje, még mindig fényévekre le van maradva a klasszikusaitól („Hatodik érzék”, „Sebezhetetlen”, „Jelek”, „A falu”), de hosszú idő után az első nézhető filmje. Persze ez nem nagy dicséret az elmúlt két filmjét figyelembe véve, de reményt adhat a jövőre nézve.
A film története egyszerű, mint a faék és teljesen kiszámítható. Az űrlényeknek a félelem-feromon érzékelésük meg egyenesen baromság. Mennyi ennek az esélye, meg hogyan jött ilyesmi létre? Miért nem érzékelik a sima izzadságot vagy egyéb szagokat? De ami a legnagyobb kérdés: az emberek miért nem vesznek fel olyan, teljes testet befedő védőruhát, amiből nem jön ki a félelem szaga? Ha már olyan ruhákat tudnak csinálni, ami színt vált bizonyos szituációkkor, akkor nem értem miért nem gondoltak erre. Ez a gondolat a film maradék értelmét is agyon üti.
A látványvilágról tudnék egyedül igazi pozitívumokat mondani. Igen ötletes és egyedi lett a jövőbeli lakások, űrhajók megvalósítása. Mintha az afrikai törzsek házainak a stílusát vették volna át. A posztapokaliptikus Föld is szép látványt nyújt, de azért ennél ezerszer jobb megoldásokat is láttunk már (pl. az Enslaved - Odyssey to the West című játékban).
Ezt a filmet még a legnagyobb Will Smith fanoknak se tudom ajánlani, mert nem elég, hogy kis szerepe van, de még akkor is igen gyenge alakítást nyújt. Nem érdemes ezzel a filmmel foglalkozni, de ha úgy alakul, hogy mégis megnézed, akkor ne gondolkodj, mert a rengeteg hiba és ostobaság, még azt a maradék élményt is tönkre teszi, ami amúgy megmaradna.
Értékelés: 45 %


Ezek után nem tudom érdemes-e egyáltalán esélyt adni Shyamalan újabb filmjeinek, mert ha olyan alapanyagból, mint az Avatár sorozat, vagy olyan színészekkel, mint Will Smith képes ilyen trágya filmeket csinálni, akkor jobb lenne, ha visszavonulna. Bár ezzel már most is kb. 10 év késésben van...

KevinKain


Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.







© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+