Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2020-02-20




Milyen lenne az igazságos osztályozás
(2014-12-28)


Mindig felháborított, amikor a 2-es szint elérését magasabbra emelték. A 40 %, még úgy ahogy elmegy (meg az már általános is így volt), de amikor már 60-80 %-okat várnak el egy nyamvadt 2-esért, az már egy igen nagy mocskosság.
Ezért is örültem anno, amikor megtudtam, hogy érettségin 20%-onkénti váltás lesz, de úgy tudom azóta a 2-es szintet fel emelték (vagy csak fel akarták emelni?) 30-40 %-ra.

És, hogy mi a problémám ezzel? Az, hogy végtelenül igazságtalan, mert míg a reális megvalósítás ez lenne:
0-20 % - 1
21-40 % - 2
41-60 % - 3
61-80 % - 4
81-100 % - 5


Addig képesek ilyen meg ehhez hasonló arányokat elvárni tanárok:
0-60 % - 1
61-70 % - 2
71-80 % - 3
81-90 % - 4
91-100 % - 5


Értem én, hogy vannak bizonyos kritikus tárgyak, főleg fősulikon és egyetemeken, amikből, ha valaki 21 %-os ér el, akkor nem nagyon érdemli meg a diplomát, de erre is lehetne olyan megoldás, hogy bizonyos, nagyon fontos és kritikus tárgyaknál 3-as, vagy 4-es lenne az a jegy, ami a sikeres teljesítéshez szükséges.
Persze itt is 41-61 % kellene a teljesítéshez, így kérdezhetnétek, hogy akkor miért nem jó az eddigi rendszer, amiben ez a szint a 2-eshez elég? A válasz felettébb egyszerű: mert így nem ugyan azt a jegyet (1-est) kapja az, aki 0, valamint aki 59 %-ot ér el. Persze végeredményben mindegyik bukás, de az év közben kapott jegynél (átlagnál) egyáltalán nem mindegy, hogy 1-eseket, vagy 3-asokat kell kijavítanod.
A másik előnye, hogy előre meg lenne határozva, és a tanároknak be kellene tartaniuk, hogy hány %-nál hányast kell adniuk, és az is meg lenne szabva (a tárgy fontosságától függően), hogy hányas kell a tárgy sikeres teljesítéséhez. Vagyis nem lennének a diákok kiszolgáltatva a tanárok egójának, annyira, mint most. Mert mindenki a saját témáit, a saját érdeklődési körét sokkal fontosabbnak tartja, mint a másokét vagy az olyasmit, ami őt annyira nem érdekli (ez alapvető emberi tulajdonság), de mégis vannak emberek, akik felülkerekednek a saját egójukon a mások érdekében, de sajnos olyanok is vannak, akik nem. Így míg egy normális tanár megadja a 2-est 20-30 %-tól, addig egy másik ugyan arra a tárgyra elvárja a 40-60-80 %-ot egy nyamvadt kettesért. Viszont ha előre meg lenne határozva, mitől 2-es, akkor nem történhetne olyan, hogy egy tanár halálra kínozza a diákokat a minimumért is, egy amúgy egyáltalán nem fontos tárgynál, és persze olyan se lehetne, hogy egy elnéző tanárnál mindenki könnyen átmegy egy amúgy igen is fontos tárgyból, és ezzel rossz szakembereket termelnek ki, ami senkinek se jó, sem a diáknak, sem a munkáltatóknak, sem az egyetem jó hírnevének.
Például egy informatika szakon, míg egy matek tárgyból át lehetne menni 2-essel (20%), mert az csak egy kapcsolódó tárgy, addig mondjuk egy programozási alapok tárgynál elvárható lenne a 40, vagy akár a 60 % is, mert a minimális programozási ismeret (vagyis alapvetően az informatikának a működésének a megértése).

Egyetlen hátránya, hogy a legjobbak között nem lenne akkora különbség, mint a mostani rendszerben, mivel így ha mondjuk 4-es a sikeres teljesítés szintje, akkor a sikeresen teljesítők 4 helyett 2 -féle jegyet kaphatnak. Ám erre is lennének megoldások.
Alapból arra is gondoltam, hogy 1-10-ig lehetne osztályozni:
0-10 % - 1
11-20 % - 2
21-30 % - 3
31-40 % - 4
41-50 % - 5
51-60 % - 6
61-70 % - 7
71-80 % - 8
81-90 % - 9
91-100 % - 10


És persze ez is megoldás lenne, de aztán inkább egy olyan megoldásra gondoltam, ami megtartja az eredeti rendszert, csak kicsit továbbfejleszti:
0-5 % - 0
6-20 % - 1
21-40 % - 2
41-60 % - 3
61-80 % - 4
81-95 % - 5
96-100 % - 6


Így nem kéne semmin változtatni, mert ugyan úgy 1-5-ig menne az osztályzat, de meg lennének jutalmazva, és ki lennének emelve egy 6-ossal azok, akik a legjobbak, és meg lennének büntetve egy 0-ssal azok, akik tényleg semmit nem tudnak. Ezek a jegyek főleg átlagszámításnál jelentenének bármit is, de akkor is megkülönböztetnék a legjobbakat és a legrosszabbakat a többiektől.

Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.




Oktatási rendszer - cikksorozat


Oktatási reformok - ahogy szerintem kellene (2011.11.11)
Programozás az általános iskolában? (2013.03.24)
Tanulj könyvből vagy vegyél jegyzeteket (2013.06.18)
Történelem vagy társadalomismeret? (2013.06.18)
Hogyan tanuljunk nyelveket egyszerűen, szórakozva és teljesen ingyen? (2013.09.29)

Miért hasznosabbak a videójátékok, mint az iskola (cikk - 2014.04.30)
Eladói végzettség és egyéb baromságok (cikk - 2014-08-23)
Minden az internet hibája? (cikk - 2014.10.16)
Szüntessük meg a gimnáziumokat (cikk - 2014-11-20)
Okos vagy művelt? (cikk - 2014-12-06)

Milyen lenne az igazságos osztályozás (cikk - 2011-12-28)
Miért nem lehet csak azt tanulni, ami az embert érdekli? (cikk - 2014-12-28)
A tanárok bármit megtehetnek (cikk - 2015-01-08)
Szóval a Wikipédia nem megbízható? (cikk - 2015-05-10)
Politika, oktatás és vallás (cikk - 2015-08-07)

Már a tanároknak is meg akarják mondani mit vehetnek fel (cikk - 2015-08-09)
Magolás-orientált oktatási rendszer (cikk - 2015-09-24)
Minimális intelligenciaszükséglet bevezetése (cikk - 2015-11-20)
Erkölcstan, avagy a vallásosak újabb önkényes agymosása (cikk - 2015-11-29)
Klik, avagy a magyar oktatási rendszer halálos ítélete (cikk - 2016-02-10)

Miért nem kamerázzák be az iskolákat? (cikk - 2016-02-17)
Elmélkedés a pszichológiáról (cikk - 2016-06-15)
Szóval nincsenek túlterhelve a diákok? (cikk - 2018-06-30)
Nem ilyennek neveltelek! (cikk - 2019-01-31)












© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+