Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-12-08




Hogyan írjunk jó krimit


Még nem írtam krimit, de jó sokat láttam és megfigyeltem, hogy mi a legnagyobb hiba, amit egy író, vagy forgatókönyvíró elkövethet. Az pedig az elterelés teljes hiánya.

Először a „Monk” című sorozat nézése közben fogalmazódott meg bennem ez az elmélet. Remek kis sorozata volt: jó poénok és zseniális nyomozások. Ám idővel a 40 perces hossz kevésnek bizonyult arra, hogy egyszerre vígjáték és krimi is legyen. Így a legtöbb részben hiába volt kreatív a bűneset, ha nem volt elég idő több karakter bemutatására. Emiatt pedig kiszámíthatóvá vált, mert minden részben csak 1-2 új karakter került a történetbe, vagyis hiába nem utalt semmi az elején arra, hogy ők lennének az elkövetők, de mégis egyértelműen lehetett tudni, mert nem volt más lehetőség.

A másik negatív példa a „Pókember – Jean DeWolff halála” című képregény, ami az egyik legjobb képregény, amit valaha olvastam, de a krimi rész nekem nem okozott meglepetést, mert csak egy új karakter volt a történetben és ő se kapott akkora szerepet, hogy a gyilkosság elkövetésén kívül érdemes lett volna őt beletenni a történetbe. Persze az írás remek volt és interjút is olvastam a készítőkkel, amiben arról írtak, hogy direkt olyan személyiségjegyeket adtak a karakternek, ami szimpátiát és bizalmat kelt az olvasókban, hogy még csak ne is gondoljanak arra, hogy ő lehet a bűnös. Meg persze sokaknál be is vált és nem is gondolták volna ki a gyilkos. Ám ha nem éled bele teljesen magad a történetbe és nem úgy tekinted az eseményeket, hogy a főszereplő milyen információkhoz jut, hanem kívülről tekintve nem konkrétan a gyilkost keresed, hanem azon gondolkozol el, hogy vajon ki lehet, akkor kizárásos alapon az egyetlen új karakter, vagy az egyetlen olyan karakter lesz az elkövető, akiről nem tudod, hogy biztos ártatlan, mint pl főszereplők, hősök (Pókember, Fenegyerek).

Az sem jó megoldás, ha úgy oldják meg a dolgokat, hogy be se mutatják a gyilkost, hanem csak random bedobják a történetbe, amikor kiderül, hogy ki ő, mert az meg a nyomozás élményét veszi el az emberektől és hihetetlenül igénytelen és primitív megoldás.

Ellenpéldaként megemlíteném a klasszikus krimiket, valamint a „Detective Conan” című anime bizonyos részeit, amikben van legalább 3 új karakter. Mindegyik rendelkezik indítékkal és bármelyik lehet a gyilkos, vagyis nem lehet kiszámítani, mert nem csak egyetlen karakter van, a potenciális elkövetők között.

Szóval, ha esetleg valaki krimi írására vetemedik, akkor figyeljen oda az elterelésre is és hagyjon lehetőséget annak, hogy valaki más az elkövető.

KevinKain


Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.




Hogyan csináljuk - cikksorozat


Hogyan töltsünk le képet vagy videót olyan helyről, ahol ez le van tiltva (cikk - 2012.04.10)
Hogyan válasszunk játékost X-box 360-as gamepadon (cikk - 2012.10.17)

Hogyan legyünk eredetiek a mai világban (cikk - 2014.05.28)
Hogyan játsszuk ki a YouTube ContentID-jét (cikk - 2014.09-10)
Hogyan írjunk jó krimit (cikk - 2015-05-23)
Filmkritikák típusai (cikk - 2015-08-13)
Mit tegyél, ha lassú a géped? (cikk - 2016-02-19)






© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+