Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-06-19




Kalandjátékok X. rész

(2013-06-08)

Ebben a cikkben igen változatos játékok lesznek bemutatva, így mindenki megtalálhatja a kedvére valót :).

Jurassic Park - The Game (túlélő horror, kaland, interaktív film)
A Vissza a jövőbe játék után izgatottan vártam a TellTale Games következő interaktív filmjét, ami gyerekkorom egyik kedvenc filmjének világába repít minket vissza.
A történet az első filmmel párhuzamosan játszódik. A katasztrófa túlélőinek össze kell fogniuk. A vészhelyzet összeverbuvál egy csapatot: egy dinógondozó és a lánya, akik csak élve haza akarnak jutni, egy nő, aki Nedry által ellopott dínó DNS-ért jött, egy paleogenetikus nő, aki bármi áron meg akarja menteni a dínókat, valamint a megmentésükre érkező két zsoldos. Ám idővel kiderül, hogy az emberi természet jóval veszélyesebb lehet, mint bármely dinoszaurusz...
Mindíg is szerettem az interaktív filmeket, még akkor is, ha azokban a játék kihívása elsősorban a gombnyomkodós ATE jelenetekből áll, amit meg nagyon útálok. Kissé ellentmondás, tudom, de valahogy, ha csak az a játék lényege, akkor sokkal könnyebben elviselem, mint más játékokban. Ám itt ennek a megvalósítása időnként írdatlan rossz lett. Alapvetően többféle ATE van. Az egyik, amikor pontosan kell megnyomni egy gombot, amint jelez. Meglepő módon ez a legkönnyebb. A másik, amikor meg hírtelen felugró gombot kell megnyomni minél gyorsabban. Még ez is elmenne, ha nem lenne olyan, hogy egymás után 2-3 gombot kell nyomni és nem lehet előre látni, hogy mi le0sz a következő. Brutálisan jó rekcióidő kell hozzá, ami írdatlanul idegesítő. Persze azért végleg meghalni nem lehet, csak az értékelésed romlik. Ráadásul ha többször nem sikerül valami, akkor egyszerűbb feladatot kapsz, de akkor is jobb lett volna, ha értelmesebben oldják meg, hogy mondjuk elsőre is lehessen aranyat elérni minden jelenetben. Ám a poén, hogy később rájöttem a megoldásra: mivel ha rossz gombot nyomsz, azt nem érzékeli, így csinálhatod azt, hogy amint megjelenik egy gomb, te csak nyomkodod az összes lehetőséget, mint az állat és végül gyorsabb leszel, mintha normálisan próbálnád megoldani :). Azért erre odafigyelhettek volna, mert ennek meg így nincs semmi értelme :).
A történet alapvetően nem rossz: nagyjából a JP filmek színvonalán van. Talán még kicsit fordulatosabb is, viszont a karakterek valahogy lehettek volna jobban kidolgozva.
Általában az interaktív filmek legnagyobb előnye, hogy időnként több irányba ágazhat a sztori a döntéseink, vagy az ügyességünk alapján. Ám itt sajnos egy alternatív befejezésen kívül nagyjából csak bizonyos párbeszédeket lehet megváltoztatni, de semmi komoly befolyásunk nincs a sztori alakulására.
Viszont dícséret illeti a készítőket, amiért nem csak a filmekből ismert dínókkal találkozhatunk, hanem újakat is beletettek a történetbe, mint a mérgező harapású Troodon, valamint a nagy vízidínó, Mosasaur. Amúgy itt volt a játék egyik legjobb gondolata, ami addig még nekem se jutott az eszembe, mégpedi az, hogy "azért nem tudták klónozni a vizidínókat, mert a szúnyogok nem kétéltűek", viszont a vizidínókat nem is kell klónozni, mert anno nem haltak ki, sőt nem is nagyon változtak az óceán mélyén.
Sajnos a kalandjátékrajongókat ki kell ábrándítanom, mivel a kalandelemek kihívása szinte 0. Nagyon egyszerű feladványokat kapunk, amiket ráadásul egy kis próbálgatással még véletlenül is könnyedén meg lehet oldani. Sőt, még a legtöbb gombnyomkodós rész is nagyon erőltetett volt, mintha csak azért tették volna bele, hogy valamit azért csináljon a játékos is, mert végül is ez játék és nem egy film.
Végeredményül azt kell mondanom, hogy sajnos a Jurassic Park játék jóval rövidebb és közel sem olyan jó, mint a "Vissza a jövőbe játék" volt, de azért a JP rajongóknak hiánypótló darab, mivel a Trespasseren kívül nem nagyon tudok jó játékot ebben a világban, pedig volt jó néhány próbálkozás. Sőt, dínós játék sincs túl sok, a "Turok", a "Carnivores" és a "Dino Crisis" epizódokon kívül. Bár filmnek lehet nem lenne rossz, így ha valakit elriasztottam a játékmenet hibáival, de a történet érdekelné, akkor nézze meg a végigjátszásom, amit belinkeltem a cikk után :).
Csak abban reménykedek, hogy a "The Walking Dead" és a "The Wolf Among Us" jobban sikerül majd, amire az eddigi vélemények alapján nagyon sok esély van :).
Nehézség: 2 / 10
-
Hangulat: 16 / 20
Történet: 12 / 15
Eredetiség: 8 / 15
Kihívás: 6 / 10
Megvalósítás: 7 / 10
Változatosság: 7 / 10
Zene, hangok: 9 / 10
Grafika: 6 / 10
Össz értékelés: 72 %

Teljes végigjátszás: Jurassic Park: The Game

Contrast (kaland, platform, TPS)
Manapság egyre több a független játékfejlesztő csapat. Ezek közül sokan úgy próbálnak kitűnni a tömegből, hogy szembe mennek a hagyományos játékmenetbeli elemekkel és próbálják a kis költségvetést kreativitással és eredetiséggel kompenzálni. Ilyen fejlesztő csapat a "Compulsion Games", akik megalkották a Contrast című igen egyedi alkotást, ami sajnos jó példa arra, hogy egy játék hiába kreatív vagy különleges, ha az alapvető játékmenet el van rontva.
A történet középpontjában egy Didi nevű kislány áll, akinek van egy (lehetséges, hogy csak kitalált) barátja, Dawn (Hajnal), aki egy furcsa árnyvilágban él. Didi-n kívül senkit se lát, csak hallja a más embereket és az árnyékukat érzékeli. Ám Dawn-nak van egy különleges képessége: árnyékká tud változni, így a falakon ugrálva más árnyak tetején olyan helyekre képes eljutni, ahova amúgy nem lenne képes. Didi anyja, Kat esténként énekesnőként dolgozik. Ám Didi nem szeret egyedül otthon lenni, így Dawn segítségével mindíg kiszökik, hogy az anyja után kémkedjen...
Ahogy a bevezetőben is említettem, ez a játék akár zseniális kultcímmé is válhatott volna, de sajnos nem így lett. Hiába a kreatív és igen drámai történet (ami sajnos igen rövid lett), hiába az egyedi TPS-t és platformot ügyesen kombináló játékmenet (ami azért időnként enyhén szólva a Limbo-ra valamint a Sideways New York-ra emlékeztet), és hiába vannak igen ötletes feladványok, ha közben a játékmenet tele van hibákkal. Alapból egérrel nem is tudtam játszani, mert míg a menüben alig mozog valamit, addig játékon belül hiperérzékeny lett. Így maradt a gamepad, de még azzal is volt, hogy nem érzékelte jól, hogy mit nyomok, vagy épp leesett miközben próbáltam a nagy preciziót igénylő ugrásokat végrehajtani. A legidegesítőbb momentum a kalózos vidámparkban volt, ahol ládákat kellett gombokra pakolni, de amint a gombhoz léptél jött egy monoton és áttekerhetetlen videó, ami megakasztotta a játékmenetet. Jó lett volna kicsit tesztelni a játékot, még néhányszor végigjátszani és kijavítani legalább a leggyakoribb hibákat.
A Grafika nem túl kiemelkedő, de a hangulathoz nagyon illik ez a rajzfilmszerű stílus, ami kicsit a "Karácsonyi lidércnyomás"-ra emlékeztetett. A pályák bizonyos elemei meg az Alan Wake DLC-re, meg az Alice - Madness Returns-re emlékeztettek. Hmmm, talán mégsem annyira eredeti ez a játék, mint előre gondoltam? :)
Mindent összevetve a hibákkal teli irányítás ellenére azért egyszer végigjátszható a játék és ezért talán még jó is, hogy ilyen rövid, mert így legalább véget ér mielőtt idegösszeomlást kapnál tőle :). Az meg, hogy utólag egy idegesítő masszaként, vagy egy különleges élményként gondolsz vissza a játékra csak a türelmedtől függ. De egy biztos: újrajátszani sose fogod.
Nehézség: 7 / 10
-
Értékelés: 67 %



Murdered - Soul Suspect (kaland, platform, TPS)
Ronan O'Connor nyomozót meggyilkolja a "Bell killer" néven elhíresült sorozatgyilkos. Ám a halála csak a kezdet, mivel itt ragadt szellemként, hogy elvégezze az utolsó feladatát és elkapja a gyilkost...
Az alapötlet zseniális: szellemként járkálhatunk és csak egy kiscsaj van, aki lát és hall minket, valamint poltergeist jelenésekkel tudunk "kommunikálni" a valósággal. A megvalósítás is remek: igen hangulatos átmenni a falakon, embereken (mintha valami atombugos, béta verziós játékkal játszanál :) ), majd ha úgy tartja kedvünk beléjük szállhatunk és meghallgathatjuk a gondolataikat. A karakterek, a történet és a mellékküldetések is remekül ki lett dolgozva, és a játékmenet is változatos A nyomozós részek engem az L.A. Noire-ra emlékeztettek, annak minden előnyével és hátrányával. Bár azért nincsenek annyira kidolgozva.
Sajnos azért jó néhány negatívuma is van a játéknak. A legzavaróbb, hogy sokszor nehéz eltalálni pontosan hova kell nézni, hogy elérj valamit, és ezért megesik, hogy átsiklasz valami fontos dolgon, mert rosszul néztél rá. Hasonló hiba, ami sok más (főleg kaland) játékban is zavart, hogy tudod, mit kell csinálni, de nem tudod hogyan. Vagyis felmész egy lépcső tetejére egy másik úton, de a sztori úgy nem halad előre, mert nem az van a forgatókönyvben... A másik negatívum a harcrendszer. Vagyis nem is lehet ezt harcrendszernek hívni, mivel a démonok elől vagy elrejtőzöl, vagy mögéjük lopakodsz és kirántod belőlük az emberi lelket, ami összesen 3 gombnyomásnak felel meg. De mivel ez egy kalandjáték és az ilyesmikben egyáltalán nem szokott harcrendszer lenni, így ezt nem mondanám nagy negatívumnak. Azt viszon annál inkább, hogy még ezt a primitív megoldást se tudták rendesen megvalósítani. A léleknézet elvileg arra való, hogy falakon keresztül is láthassuk a démonokat, ám az is csak akkor működik, amikor kedve van, mert valmaikor jelzi őket, valamikor meg nem. Arról nem is beszélve, hogy ha észre vesznek minket, akkor vége: hiába lehet menekülni vagy elrejtőzni, addig keresnek míg meg nem találnak. Egy alkalomra nem emlékszem, hogy megúzstam volna, amikor észrevettek.
Nagyon tetszettek viszont azok a részek, amikor macskáknak a bőrébe bújhattunk, mert nagyon feldobta a játékmenetet. Csak kár, hogy kevés volt belőle.
A történet egyetlen gondja, hogy sajnos túlságosan lineáris, amit próbáltak ellensúlyozni néhány mellékküldetéssel, amikből meg sajnos kevés van, pedig nagyon feldobhatta volna a játékot, ha legalább néhány mellékküldetésben esetleg választhattunk volna, hogy mondjuk a szellemeknek segítünk, vagy az embereknek, akiket kísértenek :).
A világ és a grafika nagyon hangulatos, és a szellemvilág lehetőségei és korlátai is nagyon ötletesek lettek. Például a házakba csak nyitott ajtón és ablakon keresztül mehetsz be, mert van rajtuk valami védő mágia.
Mindent összevetve remek játék a "Murdered". Egyedi és különleges. Persze a kihívás nem túl nagy, és újrajátszani se nagyon van értelme, de számomra egy nagyon pozitív élmény volt. Mindenkinek ajánlom, aki szereti a jó kalandjátékokat vagy a természetfeletti krimiket.
Nehézség: 5 / 10
-
Értékelés: 74 %

Teljes végigjátszás: Murdered: Soul Suspect

Papers, please (kaland, HOG)
Ezzel a játékkal akkor találkoztam először, amikor rákerestem neten 2013 legjobb játékait tartalmazó listákra, amik közül többen is előjött ez a játék. Nem is sejtettem akkor még, hogy az első látásra egyenesen primitívnak tűnő játékban valójában micsoda mélység lehet.
A történet igen egyszerű: egy Arstotzka nevű ország határán kell ellenőrizni az emberek iratait és ki kell szűrni azokat, akik illegálisan próbálnak bejutni az országba.
Az ember nem is gondolná, hogy egy ilyen játék, hogy lehet egyáltalán izgalmas. Végül is a játékosok manapság akárki bőrébe bújhatnak. Lehetünk bűnözők, rendőrök, titkos ügynökök, űrharcosok, ninják... bárki, akit csak el tudunk képzelni, akkor mégis miért akarna valaki útleveleket ellenőrizgetni? A kérdés teljesen jogos és bennem is felmerült, de a kíváncsiságom miatt tettem egy próbát a játékkal, és mint utólag kiderül: remek döntés volt. Igaz, hogy a játék a tárgykeresgélős játékok (Hidden Object Games) alapjaira épült, és valóban egész végig annyi a feladatunk, hogy ellenőrizzük megfelelőek-e az adatok, az igazolványképen szereplő ember megyegyezik-e a tulajdonossal, nem járt-e le az engedély, és egyebek, ám a játék valódi mélységét a morális döntések meghozatala adja. Minden nap időre kell ellenőrizni minél több embert, mert a sikeres döntések után kapjuk a fizetésünket, amiből ki kell fizetni a lakbért, a rezsit és kaját is kell venni a 4 családtagodnak. Gondoskodnod kell róluk, mert ha nem keresel elég pénzt, meghalnak. Ám a képlet nem ilyen egyszerű, hogy csak minél gyorsabban kell vizsgálgatni az adatokat, mert vannak váratlan események, amik során morális döntéseket kell meghoznod. Például van olyan, hogy valakinek nincs rendben az egyik papírja, de könyörög neked, hogy engedd be, mert ha hazatér megölik. Ekkor döntened kell, hogy beengeded, ami miatt büntetést kapsz, és kevesebb pénzt vihetsz haza és kockára teszed a saját családod megélhetését egy idegen kedvéért, vagy elutasítod és ezzel halálra ítéled szerencsétlent. De közben mindíg ott motoszkál a kérdés az ember fejében, hogy "valóban segítségre szorult és nem csak egy terrorista?" Így a játék végül valójában sokkal többről szól, mint papírok ellenőrzése. Akár még bűnözőket is lefülelhetünk, ha kellő képpen odafigyelünk a dolgokra. Ráadásul a szerteágazó történet 20 különféle módon érhet véget.
Egyetlen negatívumot tudnék csak felhozni a játék ellen, mégpedig azt, hogy korlátozva van a mentések száma. Alapból automata mentés van, ha vége egy napnak és utána bármely napra vissza lehet menni és ezzel alternatív sztorivonalat indítasz el attól a kiválasztott naptól kezdve, viszont összesen ha jól emlékszem 5 párhuzamos sztori lehetséges, így ha több van, bizony törölnöd kell. Ráadásul az elért befejezéseket se jelzi a játék. De ez legyen a legagyobb probléma, ami ráadásul lehet csak engem zavart :).
Ezt a játékot bárkinek tudom ajánlani aki nyitott az új dolgokra, és akit nem zavar a kb 30 évvel ezelőtti játékokat idéző grafika, mert ha ezen az apróságon fenn akadsz, akkor talán mindenidők egyik legegyedibb játékátol fosztod meg magad.
Érdemes megnézni a készítő Lucas Pope oldalát, ahol két hasonló stílusú, korábbi játéka is játszható a böngészőn keresztül.
Nehézség: 7 / 10
-
Értékelés: 96 %



Keepsake (kaland, 2006)
Lydia épp a Dragonvale Akadémiára tart, a mágia iskolájába. A barátnője Celeste megígérte neki, hogy találkoznak, de amikor megérkezik az iskola teljesen elhagyatott. Így Lydia elindul, hogy kiderítse, mi történt a többiekkel...
A Keepsake egy igazi gyöngyszem a kalandjátékok palettáján, mivel a legtöbbel ellentétben sok feladványt kell megoldanunk és közben kevés a hagyományos kalandelem.
A grafikát és a stílust a Syberia epizódokhoz tudnám hasonlítani. Sőt, még a történet is hasonlóan visszafogott, de közben érdekfeszítő és kiszámíthatatlan.
Persze ennek is vannak hibái. A karakterek idióta mozgása 2006-ban már elég gáz, de ezt elnézzük, mert a kalandjátékok nem erről szólnak. Valamint néhány feladvány igen nehézre sikeredett, de ez talán csak még jobban vonzza a hardcore kalandozókat :).
Összességében érdemes egy próbát tenni a Keepsake-el, mert ritka a jó kalandjáték és ez bizony egyértelműen a jobbak között van.
Végezetül egy jó tanács: Mindenképp rakjátok fel a "patch"-ot mert nálam anélkül mindíg lefagyott. Ráadásul a patch még térképet is ad, ami valahogy kimaradt az eredeti játékból, pedig milyen nagy szüksége lett volna rá időnként
Nehézség: 8 / 10
Nehézség segítségekkel: 0 / 10
Értékelés: 87 %



KevinKain

Kalandjátékok sorozat:

Kalandjátékok XIV. rész (játékkritikák - 2015-10-23)
- Beyond Eyes
- Submerged
- Cradle
- Secret Files - Tunguska
- Secret Files 2 - Puritas Cordis

Kalandjátékok XIII. rész (játékkritikák - 2015-10-23)
- Year Walk
- Fran Bow
- Kholat
- Venus Hostage
- Cinderella Escape

Kalandjátékok XII. rész (játékkritikák - 2015-07-11)
- Fahrenheit: Indigo Prophecy - Remastered
- Juniper's Knot
- Tengami
- Lost: Via Domus
- Amnesia - The Dark Descent

Kalandjátékok XI. rész (játékkritikák - 2015-05-08)
- School Days
- Corpse Party: Book of Shadows
- Song of Saya
- Oknytt
- The Cave

Kalandjátékok X. rész (játékkritikák - 2014.06.08)
- Jurassic Park - The Game
- Contrast
- Murdered - Soul Suspect
- Papers, please
- Keepsake

Kalandjátékok IX. rész (játékkritikák - 2014.05.30)
- The Stanley Parable
- Outlast
- Outlast - Whistleblower
- Daylight
- Gone Home

Jurassic Park - A játék - Magyar feliratos végigjátszás (2014-05-31)
Outlast - Whistleblower - végigjátszás (2014-05-29)
Daylight - végigjátszás (2014-05-25)

Night Trap

Kalandjátékok VIII. rész (játékkritikák - 2014.01.20)
- Brothers - A Tale of Two Sons
- Papo & Yo
- Penumbra - Overture
- Penumbra - Black Plague
- Penumbra - Requiem

Kalandjátékok VII. rész (játékkritikák - 2013.04.22)
- Next Life
- Botanicula
- NiBiRu - Age of Secrets
- The Tiny Bang Story
- Scribblenauts Unlimited

Különleges FPS-ek I. rész (játékkritikák - 2013.04.22)
- Quantum Corundum
- A Story About My Uncle
- Mirror’s Edge

Kalandjátékok VI. rész (játékkritikák - 2013.04.17)
- Dexter - The Game
- Pokoli szomszédok sorozat
- Lucius
- Dinner Date
- Dear Esther

Kalandjátékok V. rész (játékkritikák - 2011.09.16)
- The Black Mirror
- The Black Mirror 2-3
- Alter Ego
- Syberia
- Syberia II

Kalandjátékok IV. rész (játékkritikák - 2011.09.14)
- Return to Mysterius Island
- Return to Mysterius Island 2
- Mata Hari
- Lost Horizon
- Gray Matter

Kalandjátékok III. rész (játékkritikák - 2011.09.18)
- The Next Big Thing
- Runaway 3 - A Twist of Fate
- Natalie Brooks - The Treasures of the Lost Kingdom
- Vampire Saga - Pandora's Box
- Art of Murder - FBI Confidential

Kalandjátékok II. rész (játékkritikák - 2011.09.12)
- Machinarium
- Samorost 1-2
- Still Life 2
- Omikron
- X-files - The game

Kalandjátékok I. rész (játékkritikák - 2011.08.26)
- Murders in the Rue Morgue
- Agatha Christie - Evil Under the Sun
- Back to the Future - Episode 1-5
- Fahrenheit
- Grim Fandango





Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.







© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+