Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-06-19




Fallout 3 & New Vegas

Fejlesztő: Bethesda Softworks / Obsidian Entertainment
Kiadó: Bethesda Softworks
Dátum: 2008 október 31 / 2010 október 22


- [Bevezető] -
Amikor először hallottam, hogy készül Fallout 3, nagyon megörültem. Sajnos manapság kevés a körökre osztott RPG (utoljára hasonló talán a Gorky 17 volt, aminek a magyar nyelvű változatát mindenkinek ajánlom :) ). Főleg ami ilyen hangulatos világban játszódik, mint anno a Fallout 1-2-Tactics, így nagyon csalódott lettem, amikor meghallottam, hogy bizony ebből is FPS-t csináltak (persze van nem valós idejű harc is, de az valahogy fura egy FPS-nél). Anno hasonló pofon volt a Swat 3, mivel ott is valami jó kis rendőrségi stratégiát vártam, mint amilyen a 2. rész volt, de az FPS sajnos már akkor is menőbb volt. Mielőtt valaki félreértené, nagyon szeretem az elsőszemélyű játékokat is, sőt anno a Deus Ex nagy hatással volt rám (hogy csak egy témába vágó FPS/RPG említsek), csak nem szeretem, ha egy folytatás teljesen más lesz. Miért nem lehet úgy csinálni, mint a Might & Magis játékokat, hogy valamiféle alcímet kapnak az abban a világban játszódó, de más stílusú játékok (Heroes, Crusader…). Persze ez szőrszálhasogatásnak tűnhet, de ha mondjuk egy alsorozat keretében készítenek folytatást más stílusban, akkor van esély egy az eredeti stílusában elkészített újabb játékra, de így viszont sajnos nem igazán :( (mellesleg ez egy olyan világ amiben szerintem rengeteg játékot csinálhatnának, bármilyen stílusban :) ). A negatív hozzáállásom ellenére azonban adtam egy esélyt a játéknak, és abból hogy a következő résszel is játszottam következtethettek a véleményemre :).

- [Történet] -
Fallout 3
2277-ben járunk, 200 évvel a nagy háború és 36 évvel az előző rész (Fallout 2) után. A játék azzal kezdődik, hogy a főhősünk megszületik a 101-es Menedékben. Ekkor dönthetjük el, hogy milyen nemű és nevű karaktert szeretnénk, és milyen külső tulajdonságokat akarunk neki. Az első küldetése kisbabaként kijutni a járókából, majd egy gyerekkönyv segítségével eloszthatjuk az első tulajdonságpontjait. Majd a hősünk lassan felnő és békében él a menedékben, míg egy "szép" napon arra ébred, hogy az apja elhagyta a helyet. Így hát menekülnie kell neki is, és nekivág az ismeretlennek, ahol két sereg (az Acél Testvérisége és az Amerikai Hadsereg) próbálja uralma alá hajtani a területet…
Fallout - New Vegas
Négy évvel az előző epizód után (2281-ben) járunk. A főhősünk egy egyszerű futár akinek egy platina chip-et kellene célba juttatnia, amit elrabolnak tőle, majd fejbe lövik és elássák a sivatagban. Ám a hősünk nem halt meg, hanem egy Victor nevű robot rátalál, kiássa és elviszi a közeli faluba (Goodsprings), ahol Michelle doktor meggyógyítja, és így a támadói nyomába eredhet. Az útja során több csoporttal is találkozik (Új Kaliforniai Köztársaság, Cézár Légiói…). Ekkor még nem is sejti, hogy a Mojave sivatagért folytatott harcban milyen fontos szerepe is lesz…

- [Gondolatok] -
Bármennyire is szomorú voltam a stílusváltás miatt, egyszerűen nem tudtam haragudni a készítőkre. Annyira hihetetlen élményt nyújtanak ezek a játékok, hogy az valami elképesztő. A bejárható területek hatalmasak. A rengeteg helyszín, karakter és küldetés egyszerűen abbahagyhatatlanná teszi a játékot. Vigyázni kell vele, csak akkor érdemes nekiállni, ha az embernek sok szabad ideje van, mert egy egyszerű végigjátszás is bele telik 30-50 órába, és akkor még közel sem fedeztünk fel mindent és nem csináltuk meg az összes küldetést. Arról nem is beszélve, hogy mindent meg lehet oldani többféleképpen. Be lehet jutni egy helyre úgy, hogy megkeressük a kulcsot, feltörjük a zárat, vagy meghackelünk egy számítógépet. Meg lehet oldani egy konfliktust békésen, beszélgetve meggyőzéssel, vagy lefizetéssel, vagy agresszív módon szemből támadva, esetleg aljas módon messziről mesterlövész puskával. Csatlakozhatunk bármely csoporthoz. Itt szinte bármit megtehetünk, amit csak szeretnénk. Akár igazán gonoszak is lehetünk. Az olyan kisebb szemétségektől kezdve, minthogy egy kislánynak azt hazudod, hogy meghalt a plüssmacija, egészen a sorozatgyilkosság vagy kannibalizmusig. Kínálhatsz egy gyereknek drogot, vagy aljas módon kijátszhatod egymás ellen az embereket. Persze semmi sem tökéletes. Talán az egyik legzavaróbb hiányosság, hogy nem lehet sprintelni. Soha nem értem játékokban az olyasmit, hogy ha alapból a leguggolás a lopakodás, akkor miért kell még sétálás is? Teljesen felesleges, viszont a sprintelés meg fontos lenne (ha esetleg van benne csak én nem jöttem rá, akkor elnézést :) ). A másik zavaró tényező a maximális szint. A Fallout 3-ban 20-as a max, a New Vegasban pedig 30-as. Érdekes módon a 3-ban a 20-as szint nem zavart, mivel el sem értem :), az NV-ben viszont miután 30-as lettem valahogy nagyban leromlott a játékélmény. Arról nem is beszélve, hogy a itt csak minden 2. szintért adtak speciális tulajdonságot (Perk), ami ha jól informálódtam a korai Fallout-okban is így volt, de az ilyesmit akkor se szeretem. Főleg, hogy van vagy 100 képesség, akkor abból 30-at felhasználva sem lennénk maximálisak, még ha 50 szint lenne, akkor sem. A legnagyobb probléma azonban a rengeteg bug, amik a végleges játékban is benne maradtak. F3-al már régen játszottam, de nem nagyon emlékszem, hogy ott ilyen gondjaim lettek volna, viszont NW-nél nagyon sok van sajnos. Ez is az egyik oka, ami miatt ennyivel kevesebbet kapott értékeléskor. A másik ok pedig az, hogy a számomra legemlékezetesebb momentumok a 3-ban voltak. Például, a virtuális világ ahol egy kisgyerek bőrébe bújunk, és ki kell jutunk valahogy. Ezt megtehetjük úgy is, hogy szembeszállunk a kislánnyal, aki az egészet irányítja (legalábbis a virtuális alakja kislány, de már nem emlékszem, hogy egy mesterséges intelligencia volt vagy egy ember…), vagy megtesszük, amit kér. Először csak apró csínyekkel kell szivatni a népet, majd különféle baleseteknek álcázva öljünk meg embereket, a végén pedig azt kéri, hogy húzzunk fel egy bohócmaszkot és mészároljunk le mindenkit egy konyhakéssel. A másik kedvencem, amikor egy kisebb faluban egy öreg azt mondja, hogy meneküljek, mert az ott élő családok kannibálok. Majd mikor rákérdezek, azt mondják, hogy ő csak egy szenilis vénember, és aztán ki lehet nyomozni, hogy ki is mond igazat. Amit nagyon nem szeretek RPG-kben az az, hogy ha a sztori végén egyszerűen vége a játéknak, pedig az ember még kalandozna. Persze ez is csak szőrszálhasogatás, mert vissza lehet tölteni az utolsó küldetés előtti mentést, de akkor is lehangoló látni, hogy a napokig, sőt hetekig fejlesztgetett karaktered csakúgy elbúcsúzik. Főleg egy ilyen játéknál ahol annyi mellékküldetés van, miért nem lehet csak folytatni a játékot, mint a GTA-kban? Ha valaki szeretne egy nagyon hasonló felépítésű fantasy játékkal játszani, akkor érdemes kipróbálni a The Elder Scrolls IV - Oblivion"-t. Őszintén megmondva nekem valahogy nem jött be a Fallout 3 után próbálva (bár lehet csak nem adtam neki elég időt :), de túlságosan hasonlított a játékmenet az F3-ra, ezért fura volt :) ). Ha már fantasy FPS / RPG, akkor már inkább a "The Elder Scrolls III - Morrowind". Az valahogy jobban tetszett :). Végül megemlíteném, hogy mindkét játékhoz rengeteg extrát lehet szerezni (mondjuk manapság, mihez nem :) ). Ez elsősorban a "G.E.C.K." nevű pályaszerkesztőnek köszönhető. Az amatőrök által készített cuccok mellett azonban van 5 Add-on a Fallout 3-hoz (Operation Anchorage, The Pitt, Broken Steel, Point Lookout, Mothership Zéta), és ebben a hónapban jelenik meg az első a New Vegashoz (Dead Money). A „Mothership Zéta" előzetese nagyon megfogott. Azt lehet még én is kipróbálom :). A sztori szerint sugározni kezd az alapjátékban valami jelet egy lezuhant űrhajó, és ha oda mész megnézni miért, akkor elrabolnak az ufók és valahogy haza kell jutnod :). Nem túl Fallout-os, de akkor is érdekes elképzelés :). Összefoglalva ezt a játékot minden RPG rajongónak ki kell próbálnia. Hihetetlen élmény, de vigyázni kell vele, mert függőséget okoz. Nem egyszer volt, hogy azt mondtam, "na, ezt a küldetést még lenyomom aztán vége", és aztán még órákat játszottam, mivel mindenhol lehet találni olyan dolgot, ami felkelti az érdeklődésedet, és mire megcsinálsz egy küldetést, addigra kapsz még két újabbat (persze csak ha elvállalod, mert le is lehet utasítani :) ). És ne feledjük a klasszikus mondást: "Háború. A háború sosem változik.".

- [Tippek, Trükkök] -
- Ha van társad, aki ha megöl valakit, akkor azért is kapsz XP-t, de más hatása nincs, vagyis ha meg akarsz ölni valakit, úgy hogy az ő társai ne utáljanak meg, vagy ne kapj érte negatív karmát, akkor érdemes csak puszta kézzel pofon vágni, majd hagyni, hogy a többiek elintézzék.
- Érdemes gyűjteni a pénzt, mivel a "New Vegas Medical Clinic"-ben lehet végleges implantációkat venni. 4.000-ért olyant, amivel kapsz egy pontot valamelyik tulajdonságodra, és van két speciális, az egyik 8.000-ért (erősebb csontozat) a másik pedig 12.000-ért (regeneráció). Fontos, hogy az "Endurance" képességedtől függ, hogy mennyi implantációt vehetsz összesen, és sajnos az ideiglenes növelés nem számít.
- New Vegasban bizonyos bugokat persze az előnyünkre is fordíthatunk. Pl. ha van valami, amit magas szintű beszédkészséggel lehet elérni, akkor azt kiválasztva, majd visszalépve újra kiválaszthatóvá válik, és így többször is kaphatunk érte tapasztalati pontot (pl. Aerotech Office Park-ban Keith-nél), amivel kevesebb, mint 1 perc alatt léphetünk egy szintet, de nem ajánlom az ilyesminek a használatát, mert nagyon szét tudja barmolni a játékélményt.
- Sajnos a fegyver elrakásra nincs külön gomb (vagy csak én nem tudok róla :) ), hanem ugyan az, amivel újratöltesz, így nem lehet egyszerűen elrakni a lőfegyvereket :(.
- New Vegasban a Hardcore mód nagyon keményen rágyúr a realitásra. Pl lassabb a gyúgyulás, és muszáj inni rendszeresen, különben kiszárad a karakter :). Emellett még a töltényeknek is súlyuk van. Állítólag aki úgy végignyomja a játékot az elejéről, az kap valami extrát a végén, de még akkor is csak a nagyon mazochistáknak és fanatikusoknak ajánlom :).
- Rengeteg konzolparancs létezik, amikkel befejezhetsz egy küldetést, ha elakadtál, vagy egy bug miatt nem tudsz tovább haladni, vagy csak egyszerűen speciális dolgokat akarsz megvalósítani. Pl. a 3-ban a "tgm" paracsk az Isten-mód (halhatalanság), a "player.setscale 2000" pedig a karakter méretét változtatja meg. 2000 a max, negatív számokkal meg csökken a mérete :). A "setscale(##)" beállítja a kiválasztott ellenfél méretét. A beállítható értéke 0-10-ig terjed. a "ToogleAI" parancs pedig kikapcsolja az ellenfelek mesterséges intelligenciáját.
- Companions Mods Part #1
- Fantastical Armors Part #1
- Top Fallout 3 Mods


Értékelés (Fallout 3): 95 %
Értékelés (New Vegas): 88 %


KevinKain









Add-ons:


Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.







© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+