Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-09-20




Bioshock Infinite

Fejlesztő: 2K Boston / 2K Marin
Kiadó: 2K Games
Dátum: 2013 március 16.
Kategória: FPS / RPG / Akció / steampunk


Nem emlékszem, hogy akár pár perces játékbeli jelentet is végig néztem volna valaha előzetes gyanánt, ám a Bioshoc Infinite több, mint 10 perces gameplay videóit többször is megnéztem, annyira különleges, izgalmas és látványos volt az egész. Természetesen ezek után érdekelt a történet további alakulása, és a zseniális első két Bioshock után nem volt kérdés, hogy végigjátszom.

A játékban egy Booker DeWitt nevű férfit alakítunk, aki az adósságai törlesztéséért elvállalja, hogy elmegy a lebegő városba, Columbiába, és elhoz a megbízóinak egy lányt. El is jut végül a városba, ahol az idilli, békés társadalom hamarosan megmutatja a valódi arcát. Rasszizmus és vallási fanatizmus, na meg egy prófécia miatt a mesterséges paradicsom, hamarosan pokollá válik...

Direkt nem lőttem le túl sokat a sztoriból, mert ez egyik legösszetettebb és legfordulatosabb történet, amit valaha láttam, ami azonban igen zavarossá válik, főleg a végére. Ez annak is köszönhető, hogy az alternatív világok, és a valóság változása miatt egymásnak teljesen ellentmondásos dolgokat hallunk a párbeszédekben vagy a fellelhető hangfelvételekben. És mindez oly módon van felépítve, hogy az utolsó pillanatig izgalmas marad és tartogat meglepetéseket.
A látvány és a világ igen különleges, és nem csak azért, mert a viktoriánus stílusú ága a steampunk-nak igen ritka, hanem azért is, mert annyira gyönyörű a világ, amit megalkottak. A játékmenet remekül adoptál elemeket az előző játékokból (természetfeletti képességek és fegyverek használatának a kombinációja), miközben remek új ötletekkel teszi színesebbé és változatosabbá a játékot, mint például a lebegő síneken való utazgatás. A kísérgetős részek sok játékban a leggyengébb részek szoktak lenni, de itt Elizabeth nem hogy hátráltatna, hanem komoly segítséget nyújt. Nem csak segít tovább jutni bizonyos helyeken, de még rejtett dolgokra is felhívja a figyelmünket, hasznos tippeket ad, zárakat tör fel,és még az is megesik, hogy fegyvert, életerőcsomagot, sót (pszichokinetikus támadások alapja, mint más játékokban a manna), vagy pénzt ad, amit talált, de ő nem tud mit kezdeni vele. A mesterséges intelligencia ebben a játékban (főleg Elizabeth-é) kiemelkedően jól sikerült.
Elizabeth jelenléte talán az egyik legszórakoztatóbb és legegyedibb része a játéknak. Egy hihetetlenül aranyos és szerethető karakter lett, ahogy össze-vissza rohangál és rácsodálkozik mindenre a világban. A sok segítségről, amit nyújt meg már beszéltem.
Sajnos a bevezetőben említett jelenetek a végső játékban nem voltak benne, bár a főbb eseményeik igen, de ez akkor is átverés, és amúgy is az egész valahogy más lett, mint amit vártam. Ám ez nem feltétlenül rossz, sőt sokkal súlyosabb és durvább lett (és itt nem a brutalitásra gondolok), mint amit vártam volna, és olyan témákat feszeget, mind társadalmi (rasszizmus...), mind pedig filozófiai szempontból (a létezés maga, a sors, alternatív világok, időutazás...), hogy már csak ezért is érdemes volt végigjátszani. Ráadásul volt egy-két igen félelmetesre sikerült jelenet is, amikre egyáltalán nem számítottam a játék stílusát nézve.
Még a vége-főcímet is érdemes lehet végignézni, mert van olyan rész, ahol üzennek a fejlesztők. A többség, csak simán megköszöni a nejének vagy a szüleinek a támogatást. De van, aki ezt viccesebben teszi, hogy „Köszönöm anyunak, aki mindig SNES játékokat kölcsönzött nekem, és apunak, aki mindig elvitt a játékterembe.”, de olyan is volt, aki csak annyit írt, hogy „Á, fáj a lábam.” :).
Hogy valami hibákat is említsek, mert sajnos semmi sem tökéletes. A tippek túl gyorsan eltűnnek, és csak annyit látok kiírt valamit, de nem tudom mit. Valamint még egy igen zavaró dolog van, ami szinte folyamatosan jelen van a játék során. Mégpedig az, hogy pontatlanul mutatja, hogy mit lehet használni vagy felvenni. Persze ez előny is lehet, mert észrevehetsz olyan dolgokat, amire nem nézel rá, de inkább zavaró, mert futok, kijelez valamit és hiába állok, be ugyan abba a pozícióba akkor meg nem jelzi, mert valójában nem ránéztem csak elfutottam mellette. Bár lehet, ezt be lehet állítani a menüben. Végül az zavart, hogy időnként rossz fele mutat a nyíl, ami mutatja merre menjek. Van, hogy előző célt mutatja továbbra is, meg alapból kiindul a karakterből így futás közben általában használhatatlan, és egyszer elém ugrik és onnan fordul vissza, van amikor meg csak elindul arra amerre nem is nézek. De ezek csak apróságok a játék összetettségéhez képest.
Sajnos az előző játékokhoz képest itt nem lehet több külömböző befejezést elérni, de nem is éreztem szükségesnek, mert a történet így volt tökéletes és kerek egész.

Elég sok balhé volt a rasszizmus és egyebek miatt, ami bizonyos szinten érthető, mert elég durva rasszista megnyilvánulások vannak a játékban, de valójában nem rasszista a játék, hanem csak egy nagyon primitív, vallási fanatikus álszent társadalmat mutat be. Sőt a világ alternatívái pont azt mutatják meg, hogy az emberek bizony egyformák, mert akinek hatalma van, az elnyomja azt, akinek nincs. És persze a feministák is támadták, de ők olyan szánalmas indokokkal, hogy nem is beszélek róluk. Egyedül a vallásosak lehetnek valamennyire felháborodva, mert a vallást nagyon rossznak állítják be, de akinek van, egy kis intelligenciája az nem sértődik meg ezen se.

Szerény véleményem szerint ez minden idők egyik legjobb játéka, amiben olyan kidolgozott és összetett történetet, játékmenetet, világot kapunk, amilyet még sosem láttam. Minden gamernek, de még a nem gamereknek is érdemes végigjátszania legalább egyszer.

Miután végigjátsszátok a játékot, olvassátok el a Bioshoc Infinite filozófia, elmélkedés és lehetséges magyarázatok című írásomat..

Értékelés: 97 %


KevinKain




















Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.







© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+