Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-10-23




Bioshock 1-2

Fejlesztő: 2K Boston / 2K Marin
Kiadó: 2K Games
Dátum: 2007 augusztus 21. / 2010 február 9.
Kategória: FPS / RPG / Akció / horror / steampunk


- [Bevezető] -
Amikor megjelent a játék egyáltalán nem érdekelt. Úgy gondoltam ez is csak egy újabb FPS. Majd már jóval a folytatás megjelenése után felfigyeltem rá, amikor a neten több helyen is minden idők legjobb, legeredetibb, leghangulatosabb és legfélelmetesebb játékának választották. Így megnéztem néhány előzetest, amik alapján úgy döntöttem teszek egy próbát, és meg sem álltam a 2. rész befejezésééig.

- [Történet] -
Bioshock:
A játék kezdő képsoraiban nyugodtan utazgatunk egy repülőn, amikor az valami miatt lezuhan és az óceán közepén kötünk ki. Szerencsére épp ott van egy furcsa építmény, amibe belépve egy liftet találunk, ami levisz minket mélyen a tenger alá egy Rapture nevű városba, ahol mutáns emberek kezdenek üldözni. Kezdetben csak egy csavarkulccsal fegyverkezünk fel, de később komolyabb tűzerőt és különleges képességeket gyűjtünk be, amikkel szembe szállhatunk az ellenfeleinkkel és kideríthetjük, hogy miért is kerültünk ide valójában, miközben megszállt kislányokat (Little Sisters / Kishúgok) kell megmentenünk vagy feláldoznunk, ahogy jól esik. Ám ez koránt sem olyan egyszerű, mert folyamatosan vigyáznak rájuk a testőreik (Big Daddy / Nagypapi? :) ).

Bioshock 2:
A folytatásban egy Big Daddy (Delta) bőrébe bújunk, aki egy Elenor nevű kislányt próbál megmenteni, de a dicséret helyett a lány anyja arra kényszerít minket, hogy lőjük fejbe magunkat. Ám a végleges halál helyett magunkhoz térünk 10 évvel később és elindulunk megkeresni Elenort, hogy kiszabadítsuk az anyja karmaiból. Ám most nem csak mutánsokkal és Big Daddy-kkel kell megküzdeni. Az ellenségeink közt ugyan is már feltűnnek óriásmutánsok, továbbfejlesztett Alpha sorozatból származó Big Daddy-k komolyabb fegyverzettel és a veszedelmes erejű Big Sister-ek (Nővérek).

- [Gondolatok] -
Ezeket a játékokat muszáj a Fallout 3-hoz hasonlítanom (és éreztem benne még egy kis Portal-os beütést is :) ), mivel a stílus, a zenék, és úgy az egész hangulata nagyon hasonló. És az sem mellékes, hogy mindegyik FPS / RPG :). Ám maga a játék mégis teljesen más, a különleges steampunkos világával.
A történet mindkét epizódban zseniális. Bár az első fordulatosabb volt, mégis nekem valahogy jobban tetszett a második sztorija. Bár kicsit másra számítottam az előzetesek alapján, mert azt hittem csak egy Little Sister meg Big Daddy van, de kiderült, hogy tévedtem, de ez nem is baj :). Szomorú, hogy a Big Daddy-eket ki kell nyírni, de csak úgy lehet megmenteni vagy elnyelni a kislányokat. Ha már a történetnél tartunk muszály megemlítenem az erkölcsi dilemmákat, amiket a játékos elé állítanak. Az első részben még csak azt kellett eldönteni, hogy megmentjük-e a kislányokat, vagy elnyeljük az extra ADAM-ért (az anyag, amivel a különleges képességeket adják az embereknek és ezzel vehetünk újabb képességeket magunknak). Ám a második részben, már azt is el kell döntenünk, hogy életben hagyjuk-e a negatív karaktereket, ezzel bizonyítva az emberségünket, vagy engedünk a dühünknek és megöljük őket bosszúból. Amúgy poén, hogy fórumokon rengetegen írták, hogy míg halomra gyilkolják az embereket poénból a GTA-kban, addig itt képtelenek voltak megölni a kislányokat és milyen szar érzés, hogy a Big Daddy-ket viszont kötelező volt elpusztítani, mert csak így lehet megmenteni a Kishugokat. Ennyit arról, hogy mennyire vadítanak el a játékok :).
Komoly társadalomkritikák is felfedezhetők a játékokban (főleg a 2. részben).
Mindkét epizód garantálja a kb 20 órányi tiszta játékidőt (bár a 2-ben ebbe beletartozik a tápolás is, ami az első részben sokkal kevesebb időt emésztett fel), és akkor még csak egy befejezést láttunk (az első részben 3, a másodikban pedig 4 féle végkifejletet érhetünk el, ami az előbb említett erkölcsi döntéseink alapján dől el).
A bejárható területek hihetetlenül kidolgozottak és összetettek, ám érdekes módon, ennek ellenére se nagyon lehet eltévedni. A második rész kicsit színesebb, és ha lehet még változatosabb, mint az első. Továbbá ott már kihasználták a környezetet, vagyis nem csak háttérdíszítés a víz alatti világ, hanem lehet már a tengerben közlekedni, és több helyet el is nyelt (vagy a szemünk láttára nyel el) a víz. A térkép navigációhoz az első részben zseniális lett. Egy síkon láthatjuk az összes szintet, úgy hogy egymás mellé vannak rajzolva és nyilak mutatnak az átlépési pontokra (lépcsők, liftek...), ám sajnos a második részben ezt hagyományos szintek közti lépkedéssel oldották meg. Ráadásul elég rosszul, mert az alatta levő réteg, mindig látszik halványan, ami azért idegesítő, mert a még be nem járt területek is halványan vannak ábrázolva, és így könnyen összekeverhetők. A másik idegesítő dolog a térképben, hogy nem lehet megjelölni pontokat, és így mindig ki kell lépni a térképhez, ha keresünk valamit.
Érdekesség sok más (vagy inkább minden más :) ) szerepjátékkal szemben, ahogy fejlődünk, és újabb képességeket fejlesztünk ki, úgy leszünk egyre erősebbek (értelemszerűen :) ), de az ellenségek nem igazán fejlődnek, így a játék, ahogy halad a vége felé úgy lesz egyre könnyebb, ami reális, de ezzel a kihívás is csökken. Ennek ellenére nem válik unalmassá. Sőt ez valószínűleg azért van így, mert a kislányok megkeresése a legtöbb esetben nem kötelező és, így talán az is végigjátszhatja, aki lusta ilyesmikkel foglalkozni és neki inkább növekszik a nehézség. Ez nagyjából a 2. részre is igaz, bár ott keményebb ellenfelekkel is szembe találjuk magunkat (mint pl a Big Sisters), de a fúrófej (főleg fagyasztással kombinálva) nagyon gyorsan és viszonylag biztonságosan leamortizálja, még a legerősebb ellenfél erejét is.
Nagyon eltalálták a található pénzmennyiséget, mert pont optimális. A legtöbb játékban túl keveset adnak, így alig lehet venni valamit, valahol meg annyi van, hogy már a játék felénél mindent megvettünk és még töménytelen tartalék maradt. Itt viszont szinte mindig van, annyi amennyi kell, de mégsem lehet sokat költeni, mert akkor meg könnyen elfogy. Persze ha valaki profibb és kevesebbet sérül jóval több pénzt tud félrerakni :).
Az első részben nagyon zavart, hogy sokszor lefagyott, és ha valami miatt (mondjuk rám írtak MSN-en) kiléptem egy pillanatra Windows-ba, akkor már nem tudtam visszalépni, mert összeomlitt a játék. Ráadásul rengeteget szarakodtam mire aktiválni tudtam a hangot (ha nálad is elmegy a hang az intró után, akkor a cikk végén találsz elég sok megoldást a problémára :) ). Ezeket a hibákat szerencsére a 2. részre kijavították. A grafika is fejlődött, bár ennek vannak hátrányai is. Szerencsére a játék egyáltalán nem akadozott, de ha kiléptem a menübe, vagy megnéztem a térképet, akkor jó sokáig tartott, míg behozta. Két zavató hibát találtam a 2. részben, az egyik, hogy a gombokat ha átállítod, akkor is az eredeti gombot írja ki, a tippek megjelenítésekor. Az 1-ben nem tudom, hogy ez hogy volt, mert ott eredeti gombokat használtam :). A másik hiba, ami ritkán jött elő, de annál idegesítőbb volt, hogy időnként ha ESC-et nyomtam, hogy kilépjek a menübe és elmentsem az állást, a játék kezdőmenüjébe lépett, ahonnan a játékba sem tudtam visszajutni és mentés gomb se volt, így vissza kellett tölteni az utolsó mentett állást a folytatáshoz.
Viszont a játékmenet hiába briliáns, ha néhány apróság hiánya szinte folyamatosan idegesít. Vegyük például az első részben a fegyverek és képességek használatát. Egér ballal támadás, egér jobbal pedig váltás az aktuális fegyver és képesség között. Ezt szerencsére a 2. részre javították, és egér jobb fegyver, egér bal képességhasználat (bár az egyben is be lehet állítani hasonlót, de közel sem olyan jó az, mint a 2-ben). A másik hatalmas játékmenetbeli hiányosság (ami viszont mindkét részre jellemző), hogy nem lehet beállítani a fegyverek és képességek gyorsbillentyűinek sorrendjét. A fegyvereknél még nem is gond, mert ahogy megkapjuk őket olyan sorrendben kerülnek be, de akkor is zavaró, hogy bizonyos nem támadó eszközök (fényképező, távoli hackereszköz...) csakúgy belekerülnek a sorrend közepébe. Ezeket szerintem külön gombbal kellett volna előhívni. Ám a képességeknél ez még idegesítőbb, mivel ha jön egy újabb képesség, akkor mintha direkt szívatni akarna, random összekeveri a sorrendet, amit már annyira megszoktam, így újra meg kell jegyezni melyik gombbal, mit lehet elérni, ami a harcokban elég sokszor vezet drasztikus erőcsökkenéshez. Ez inkább a 2-ben idegesítő, mert elég sokszor történik, de az 1-ben is volt egy rész, amikor szétbarmolta a sorrendet. Egyszerűen nem értem miért nem lehet ilyen apróságra odafigyelni, pedig össze lehet rakni egy kívánt sorrendet, de azt figyelmen kívül hagyja.
Az első rész játékmenet szempontjából reálisabb lett, mert pl. ha töltényt cserélünk egy fegyverben, akkor újratölt, a 2-ben pedig megjegyzi melyikből mennyi volt benn utoljára. Ez szerintem jobban sikerült a 2-ben (szubjektív vélemény), bár az 1-ben meg volt egy menü, amibe belépve leállt a játék és nyugodtan válogathattunk a fegyverek és töltényeik, és a képességek között, de ezt a remek részt kivették a 2-ből (talán a multi módok miatt, de akkor is, miért kell egy ilyen történetorientált játékot multiplayer-orientáltra tervezni, nem értem…).
A fegyverek és képességek kellően változatosak és eredetiek, bár én hiányoltam valami olyan képességet, ami egy kis radart tesz a képernyőre, de ez csak a saját problémám :). A folytatásban ugyan azokat a képességeket szerezhetjük be, a fegyvereket viszont mindet lecserélték. Ez mindenképp pozitívum, ám meg kell említeni, hogy nem új fegyvereket kapunk, hanem átalakított változatokat az első rész fegyvereiből. Például a retro gengszter géppisztoly helyett forgócsövűt kapunk, a shotgun helytt duplacsövűt, a nyílpuska helyett egy szigonypuskát (ennek ellenére nem lehet a víz alatti részekben harcolni), a csavarkulcs helyett fúrót, a fényképező helyett kamerát (ezekkel lehet az ellenfelekről infót gyűjteni, hogy könnyebb legyen őket lenyomni). Talán csak ez az egy dolog, amiben kicsit összecsapott lett a második rész.
Mindkét játékban helyet kapott 1-1 minijáték, ami hackeléskor jön elő. Míg az első részben ez egy hagyományos logikai játék, amiben csövekkel kell elvezetni a kiindulóponttól a célig a folyadékot, anélkül, hogy kifolyna, addig a második részben ügyességi játékot játszhatunk, amiben a megfelelő pillanatban kell klikkelni.
Ezek a játékok zseniális mesterművek. Gyönyörű alkotások, aminek a szépségét persze csak az vesz észre, aki képes a brutalitás mögé látni. Félelmetes horrorjátékoknak sem utolsók. Ilyen, amikor egy játék már túllépi a saját határait és teljes értékű művészi alkotásnak minősül.
Nehéz helyzetben vagyok, ha választanom kell melyik játék sikerült jobban, mert az eddigi dolgok alapján is látszik, hogy van, ami miatt az 1 jobb, van ami miatt a 2, de összességében 2. részt tartom jobbnak. Ha ez a tendencia fenn marad, akkor a Bioshock Infinity akár minden idők legjobb FPS-e is lehet. Már alig várom :). Kíváncsi vagyok hogy lesz-e köze az eredeti játékokhoz. De ha nem akkor is érdemes lesz kipróbálni, mert a már felkerült rövid rész alapján valami gigantikus játék lesz. Ha ezt a színvonalat képesek majd az egész játék során fenntartani, akkor egy új etalonnal gazdagodhat az FPS-ek világa.

- [Hanghiba megoldás] -
Amikor először kipróbáltam a Bioshock-ot egy olyan hibába ütköztem, hogy Windows 7-ben vagy Vista-ban és Realtek ATI hangkártyával (ami elég gyakori, mert sok alap konfigurációhoz ez van) a menüben és utána következő intro-ban volt hang, de amikor elkezdődött a játék hírtelen minden elnémult. Utánanéztem a neten és elég sok ember ütközött ugyan ilyen hibába így sok fórum is foglalkozott a témával így rengeteg megoldás született, amik közül mind működött valakinek, de nekem nem, míg végül rátaláltam a megoldásra.
A következőkben az összes megoldást leírom amit kipróbálhatsz, ha nincs hang játék közben. A legegyszerűbb megoldástól haladok a legbonyolultabb és legdrasztikusabb felé. A 6. megoldás elvileg 100%-osan működik, de érdemes sorban kipróbálni a dolgokat, mert ha más megoldás is jó, akkor egyszerűbb azokkal megjavítani a játékot :).
  • 1.) Windows XP-s kompatibilitási módot kapcsolsz. Ezt úgy teheted meg, hogy az indítófájlra (bioshock.exe, a játék mappájában), vagy az asztalon a parancsikonra jobb gombbal ráklikkelsz, majd a „Tulajdonságok” (Properties) menüpont alatt a „Kompatibilitás” (Compatibility) fülre és ott beállítod Windows XP Service Pack 2-t vagy 3-at, de érdemes a „Futtatás rendszergazdaként” pontot is kipipálni. Érdemes ezt a „stream.exe”-re is elvégezni (aminek a legvalószínűbb elérési pontja a „C:\Program Files\Stream\Stream.exe”), persze ha létezik ez a fájl :). Ha így nem működik vagy nem találod a stream.exe fájl, akkor se csüggedj, inkább próbáld a következő módszert.
  • 2.) Aktiváld a Stereo Mixer-t. Egyszerűen csak dugj be egy mikrofont a gépbe, mert az automatikusan aktiválja elvileg.
  • 3.) Ha ez nem válna be, akkor manuálisan kell aktiválnod a StereoMix-et. Ezt vagy a Start / Vezérlőpult / Hang beállításoknál teheted meg a felvétel eszközöknél, de ugyan ide eljuthatsz a képernyő jobb alsó sarkában található hangfaljelre klikkelve az egér jobb gombjával és kiválasztod a „Rögzítóeszközök” (Recording...) menüpontot. Itt kikeresed a Stereo Mixer-t és egyér jobbal ráklikkelve aktiválod. Ha nem találod, akkor szintén egér jobbal klikkelve kipipálod a „Letiltott eszközök megjelenítését”. Ha így működik, de a játékban furcsa vízhang van, akkor ugyan itt deaktiváld a „Mikrofon”-t, „LineIN”-t és a „CD*Audio”-t, ha vannak :).
  • 4.) Frissítsd a hangkártyádat. Ezt a Vezérlőpultban az előző fejezetben említett hangbeállításoknál vagy eszközkezelőben teheted meg a hangkártya frissítésével, ami automatikusan keres illesztőprogramokat. Vagy írd be keresőbe: „hangkártyád_neve driver download” (linket nem tudok írni, mert minden hangkártyának más kell). Nyisd le az első vagy legjobbnak tűnő találtatot és töltsd le a fájlt, telepítsd és indítsd újra a rendszert. Ha nem értesz az ilyesmikhez, akkor ugorj a 6. megoldáshoz.
  • 5.) Ha a hangkártyád támogatja az EAX-ot, akkor azt kell deaktiválnod. Az enyém nem támogatta így nem tudom pontosan, hogy hol és hogyan deaktiválod, mert nem tudtam kipróbálni, de valószínűleg az előbbi pontban említett hangbeállításoknál lehet az is. Ha nem találod akkor se csüggedj, hanem inkább lépj tovább az utolsó ponthoz, ami elvileg 100%-os megoldást kínál a problémára :). Ha véletlenül tévednék, akkor térj vissza ide és nézz utána az EAX-nak :).
  • 6.) Nekem az addigi egyszerű megoldások közül egyik sem működött sajnos, de végül sikerült megjavítani a hangot a StereoMix Plus nevű program telepítésével, amit a http://stereomixplus.com/ oldalról tölthettek le. Ez elsősorban a számítógépre való felvételhez hasznos, mivel létrehoz egy virtuális hangkártyát, ami támogatja a sztereó-mixert és így már fel lehet venni, amit éppen hallasz a gépen, és mivel ez a virtuális hangkártya tartalmazza a Bioshock-hoz szükséges sztereo mixer eszközt így már a játékban is lesz hang. Telepítés után elindul a hozzá tartozó felvevő program, amit nyugodtan csukjunk be és már csak a játékot kell indítanunk, mert semmilyen további beállítás nem szükséges (esetleg újraindítás :) ).
  • 7.) A végére hagytam a legdrasztikusabb módszert, ami állítólag csak RealTek kártyákra működik. Az előző megoldás szerintem már mindenkinek működni fog, de ha mégsem akkor ki lehet ezt is próbálni. A játék mappájában (…\BioShock\Builds\Release\) található egy „Default.ini” nevű fájl. Ezt kell megnyitni note WordPad-dal és ki kell cserélni a következő sorokat:
    „AudioDevice=FMODAudio.FMODAudioSubsystem” – ezt
    „AudioDevice=FMODAudio.FMODAudioSubsystem
    AudioDevice=D3DDrv.D3DAudioDevice” – erre
    „MaxChannels=128” – és ezt
    „MaxChannels=64” – erre, vagy erre: „MaxChannels=32”

Ha egyéb hibád van, például a játék egy pontján egy széfben nincsenek benn bizonyos, történet szempontjából fontos tárgyak, akkor annak megoldásában az 1.1-es Patch segíthet.

Bioshock értékelése: 95 %
Bioshock 2 értékelése: 97 %


KevinKain












Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.







© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+