Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-10-23




Bioshock Infinite elmélkedés

Ebben a cikkben próbálok magyarázatot találni néhány homályos részre a játékban, így brutális SPOILER veszély áll fenn, vagyis minden fontosabb momentumot és fordulatot lelövök, így ha még nem játszottad végig legalább egyszer, akkor most hagyd abba az olvasást.

Változatok a végleges játék előtt
A játék több változaton esett át, míg megkapta a végleges formáját. Ez már az előzetesekből is látszik.
Míg az első előzetesben a Handyman nevű karaktert állították be úgy, mintha ő lenne a védelmezője a lánynak, amolyan Big Daddy szerűen. Majd egy következő előzetesben, ami egy 10 perces gameplay videó Booker nagy nehezen lenyomja a Handyman-t, majd Elizabeth bejelenti, hogy nem is ő előle menekül, hanem valójában a SongBird (DalMadár?) üldözi. Majd a végső játékban már a lány kiszabadítása után egyértelművé válik, hogy ki a lány őrzője. SongBird-et a korábbi videókban úgy mutatták be, mint egy folyamatos fenyegetést, ami a játék folyamán végig üldöz minket és időnként ránk támad. Ezzel szemben a végleges játékban sokkal kisebb szerep jutott neki.
A elegelső előzetesben az épületek léggömbökkel lebegnek. Ám a végleges játékban quantum mechanikával magyarázzák, és azt mondják, hogy Columbia nem lebeg, hanem egyszerűen csak nem zuhan le. Erről van is néhány poén a végső változatban, amikor a főszereplő kérdezgeti, hogy „Hogy lebeghet a város? Lufikkal?”.
Elizabeth képességei is megváltoztak. Egy korábbi videóban képes volt a Telekinézésre, valamint felhevített dolgokat. A végső változatban csak kapukat tudott nyitni másik világokba, ami szerintem sokkal jobban illik a játék történetébe, és bőven elég.
A képességek a korábbi gameplay videókban sokkal inkább hasonlítottak az első két játékra, míg a végső változatra megváltoztatták. Ez legtöbb esetben csak kinézetbeli változás (mint az elektronikus támadás), de pl a Telekinézést két különböző képességgé alakították.
Az ellenségek között is voltak változások. A korábbi videóban, valami megszállta az embereket és ők támadtak ránk, míg a véglegesben valódi katonákkal harcolunk. Az elmegyógyintézeti pályán fellelhető „Boys of Silence” lények eredeti változatukban csak hallanak, de nem látnak, míg a végső változatban pont fordítva: csak látnak. Valamint a holtakat feltámasztó szellemet általános ellenségnek tervezték, de a végső változatra kitalálták, hogy Mrs Comstock szelleme.
A síneken való utazás is megváltozott. Eredetileg sokkal inkább kampóhoz hasonlított az eszköz, míg végül új kinézetet kapott, de ennél jelentősebb változás, hogy sokkal nagyobb és tágabb tereket mutattak be a játékban, amik végül igen kicsire csökkentek azokhoz képest a végleges játékban.

Alternatív világok, vagy átalakított világ
A játék közepén, amikor próbáljuk megérteni, hogy mik ezek a szakadások a világban, amiket Elizabeth megnyit, sőt, amiken átmegyünk, akkor két fő elmélet létezik. Az egyik, hogy a lány kaput nyit egy másik világba, a másik pedig, hogy Elizabeth a képességével megváltoztatja a valóságot. A játék, ahogy halad előre egyre inkább arra hajlik, hogy szinte végtelen számú világ létezik, amik a hozott döntések miatt különböznek. Ám a befejezésben a főszereplők visszatérnek ahhoz a ponthoz, amikor Booker elfogadja a Baptizmust. Majd Elizabeth, az alteregói segítségével vízbe folytja a férfit, mondván így nem jön létre a Próféta. De gondoljunk csak bele. Ha egy korábbi eseményt megváltoztatsz, akkor elvileg csak egy újabb alternatív világnak kellene létre jönnie, de mégis azt magyarázzák, hogy így eltűnik az összes világ, ahol Zachary Hale Comstock, vagyis a Próféta lett Bookerből. Ebből azonban arra lehet következtetni, hogy a lány valójában mégis a világot változtatja meg, és nem csak utazgat különféle világok között. Ám ha az utóbbi teóriát fogadjuk el, akkor is léteznie kell alternatív világoknak (legalább 2-nek), mert a teljes konfliktus abból indult ki, hogy Comstock átlépett egy másik világba, ahol nem steril és születhetett gyereke és onnan megszerzi az alteregójának a gyermekét, hogy sajátjaként nevelje fel.
Viszont egy újabb paradoxon is felmerülhet, vagyis ha Elizabeth megöli az apját mielőtt ő megszületne, vagy Booker, Comstock-á válna, akkor a vége-főcím utáni jelenet értelmetlen, mert akkor a férfi jó alteregóinak is meg kellene halnia. Valamint Booker halálakor eltűntek a lány alteregói, kivétel azt, akit végig kísértünk. Persze lehet csak kérdést akartak hagyni a végére, mert utána rögtön elmegy a kamera, de így elgondolkodtató, hogy valóban volt-e egyáltalán értelme a halálának? Ide tartozik még, hogy a játék végén, amikor magyarázatot kapunk az eseményekre, akkor Elizabeth azt mondja, hogy léteznek állandók és változók az események folyásában, vagyis megváltoztatható és megváltoztathatatlan történések. Ez megint egy újabb kérdést vet fel, hogy az állandókat meg lehet-e változtatni oly módon, hogy megváltoztatunk egy változót? Mivel ezzel a befejezéssel mindent semmissé teszünk, vagyis a történet állandóit is.

Összefüggés az első két Bioshock és az Infinite között
A játék vége felé, miután SongBird segítségével lenyomtuk a Vox Populit, Elizabeth elteleportál minket Rapture-be, az előző játékok helyszínére, ahol a vízbe fullad a SongBird. Ebből nem lehet tudni, hogy csak teleportáltak egyet, és ugyan abban a világban vannak, vagy dimenziót ugrottak és egy másik világba kerültek. Ám ha a dimenzió-ugrásra szavazunk, akkor újabb kérdések merülnek fel, mint az, hogy azért ugrott dimenziót, mert az Infinite világában nem létezik Rapture, vagy más oka volt, és mindegyik világban létezik Rapture és Columbia is. De akár az is lehetséges, hogy Rapture egy másik világbeli megfelelője Columbiának, mivel olyanokat mond a lány, hogy „mindegyik történet világítótoronnyal kezdődik, van lány, és van a férfi” és persze vannak védelmezők. Vagyis lehetséges, hogy a történet az első részek alternatív változatai, mert az 1 is úgy kezdődött, hogy lezuhant egy repülő és a főszereplő egy közeli világítótoronyba ment, ahonnan lement a víz alatti városba. Ebben az elméletben az első rész LittleSister-ei valójában Elizabeth megfelelői, a második részben pedig a BigSister. A Big Daddy-k pedig a SongBird megfelelői. Ebből következően lehetséges lenne, hogy egyik világban Columbia van, a másikban meg Rapture?

Lutece ikrek
Érdekesség, hogy a Robert és Rosalind Lutece valójában nem testvérek, hanem az alternatív világban egymás alteregói.

123. Booker DeWitt?
Korábban beszéltem az állandókról és változókról. Ebből kiindulva a játék története már 123. változatban játszódik le, mivel a Lutece testvérek a játék elején, amikor először megjelennek, azt kérik, hogy dobjunk el egy érmét, ami fej lesz, és így Robert tábláján 123 fej / 0 írás arány lesz. Ebből arra lehet következtetni, hogy ez a jelenet (és akkor az egész játék története, csak más konklúzióval) már lejátszódott 122-szer ezelőtt is, és ennek a pénzfeldobásnak az eredménye gyakorlatilag egy állandó. Valószínűleg a Lutece ikrek keze van a dologban, és amikor nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy ők elképzelték, akkor visszamennek a kezdetekhez.

Columbia és Comstock
Sokan az interneten arra következtetnek, hogy Columbia a befejezés utáni végső világban létre se jön. De ezzel én vitatkoznék, mert igaz, hogy Comstock a város alapítója és vezetője, prófétája. De nem ő találta fel a Quantum mechanikát, hanem Rosalind Lutece. Persze megeshet, hogyha Comstock nincs, akkor ezt a tudást majd másra használják, vagy egy sokkal jobb és igazságosabb Columbia jön létre? Ezen tovább lehet gondolkodni, de az biztos, hogy egyértelműen nem lehet kijelenteni, hogy Columbia a próféta nélkül létre se jön.

Booker tetoválása
A főszereplő jobb kezén van egy tetoválás „A D”. Ez egy igen fontos elem a játékban, mert ez alapján azonosítják őt a „Hamis Pásztor”-nak. Ennek a tetoválásnak a jelentése nem egyértelmű, mert a műben nincs megmagyarázva, de valószínüleg a lányának („Anna DeWitt”) a monogramja.

Elizabeth képessége
Miért van Elizabeth-nek képessége, amivel kaput nyithat a világok között? A magyarázat igen egyszerű. Amikor átvitték babaként a másik világban, a portál bezáródásakor leszakadt a bal kisujja, vagyis egy része egy másik világban rekedt, emiatt tudja megnyitni a szakadásokat, és valószínűleg emiatt jöttek létre egyáltalán a szakadások, mert ő egyszerre két világban létezik (legalábbis bizonyos részei) és ez paradoxonokhoz vezet.

Miért nem emlékszik Booker semmire abból, hogy mi történt a lányával és miért vannak hamis emlékei
Az emlékei a játék folyamán többször is előjönnek álmok formájában. Ám amikor megmutatják neki, hogy valójában mi történt, akkor kiakad, és valami olyasmit üvölt, hogy „Mi történik? Nem is volt ott gyerek!”, miközben amikor nincs eszméleténél az Anna nevet mondogatja. Ez amiatt lehet, mert a másik világban Elizabeth meg se született, ezért az eredeti emlékei felülíródtak, és ahogy a játék elején egy Lutece iker idézete mondja a transzdimenzionális utazásokról: „Az alany elméje kétségbeesetten próbál emlékeket létrehozni, amik valójában meg se történtek.”. Vagyis a lánya emléke kitörlődött, de a foszlányok megamaradtak, amikkel a tudata nem tudott mit kezdeni, így fiktív emlékeket alkotott köré, miszerint Columbiából kell elhozni egy lányt az adósságai rendezésére, és nem a saját lányát kell odaadnia. Itt azonban felmerül egy paradoxon, vagyis az, hogy Booker miért nem írta felül Comstock-ot, amikor átment a másik világba?

Elizabeth valódi anyja
Ahogy visszagondolok a történetre nem emlékszem, hogy kiderült volna, hogy ki volt a valódi anyja Elizabeth-nek. Talán Mrs Comstock alternatív énje az anyja? Vagy egy teljesen másik nő? Bár ha ő lenne, akkor Booker felismerné a festményekről, így inkább az a reális, hogy valaki más.

1999 Mód
A játék végigjátszása után elérhető egy nehezített mód, amiben nem egyszerűen csak a nehézséget növelték, hanem a retro FPS-ek stílusába nehezítették a játékot:
- kevesebb, és gyorsabban fogyó életerő
- kevesebb töltény
- ellenségek nagyobb sebzése
- ha 100$-nál kevesebb a pénzed halálkor, akkor a Főmenüben találod magad
- nincsenek tippek
Ezt a módot elő lehet hozni végigjátszás nélkül is úgy, hogy a főmenüben beütöd a következő kódsort:
PC / OS X (billentyűzeten) – fel, fel, le, le, bal, jobb, bal, jobb, B, A
Xbox 360 - fel, fel, le, le, bal, jobb, bal, jobb, B, A
PlayStation 3 - fel, fel, le, le, bal, jobb, bal, jobb, kör, X

Utalások
Is it someone new?” – a játék elején ez a pap első mondata, ami az első Bioshock első mondata volt, amit akkor egy splicer mondott.
I married a Vox Populi.” – egy nő mondja, az utcán, ami egy utalás az 1949-es „I married a communist” című filmre.
Állítólag a játékba vannak bizonyos érthetetlen hangok, amik valójában versek (pl. Shakespeare, Rómeó & Júliájából) visszafelé lejátszva. Hogy erre hogy jött rá valaki. Elképesztő, hogy milyen kitartó és kíváncsi emberek léteznek :).
Egy korábbi változatban látható volt egy mozi, ahol épp a „Jedi bosszúja” című filmet játszották. Ez a „Jedi visszatér” eredeti munkacíme volt, amit megváltoztattak.
Bevallom erre szintén nem magamtól jöttem rá, hanem neten olvastam, de igen érdekes felvetés, így leírom. A játékhoz kiválasztott zenék szövegeiben vannak olyan részek, amik a játék eseményeire utalnak. Persze ez lehet véletlen egybeesés, vagy belemagyarázás, de ha valóban így van, akkor még nagyobb zsenik a készítők, mint ahogy azt eddig gondoltam.

Hasonló elemek más művekben
Ez a játék tökéletesen megvalósítja azt, amit a Rejtély című sorozat próbál, de egyre csak mélyebbre süllyed a 4. évad óta a színvonala.
A játék végére volt egy kis „Oldboy” fílingem, mivel én egész végig arra számítottam, hogy a végére összejöhetünk a lánnyan. Erre kiderül, hogy a lányunk. Zseniális :).

Vallási fanatizmus és a rasszizmus
A játék nagyon durván mutatja be az álszent társadalmat, a vallási fanatizmust és a rasszizmust, ami miatt igen sok embernél kicsapta a biztosítékot. Pedig a játék nem rasszista. Sőt, amelyik mű, legyen az film, játék vagy könyv, ami egyértelmű rasszizmust mutat be, az pont, hogy fel akarja hívni rá a figyelmet, hogy az milyen rossz dolog. Ráadásul itt, mikor Elizabeth másodszor változtatja meg a világot, akkor a lázadók állnak nyerésre és ők, ha lehet még kegyetlenebbek, ami azt mutatja be, hogy az emberek rassztól függetlenül egyformák, mert akinek hatalma van, az elnyomja, sőt eltapossa azt, akinek nincs.
Ám a legérdekesebb, hogy pont a hazafias Amerikaiak, akik legjobban felháborodnak a játékon, mondván „igaz amerikai hazafiakat kell gyilkolni egy zsidó embernek a játékában”. Talán ez a legdurvább hatása a játéknak, hogy a valóságban hozza elő a rasszizmust a buta primitív emberekből. Amit mindig is szoktam mondani az most teljesen helyén való kijelentés, vagyis „Az igazi rasszista az, aki mindenben a rasszizmust véli felfedezni.”.
Persze a feminista közösség is felhördült, de ők olyan szánalmas indokokkal, mint pl:
Elizabeth-nek a férfi segítségére van szüksége” - és akkor mi van? Ráadásul a játék végén kiderült, mi vagyunk az apja. Ez amúgy se lenne durva, de így meg főleg indokolt.
Daisy Fitzroy a Vox Poluli vezetője is csak a főszereplő segítségével tudta elérni a vágyott hatalmat az alternatív világban” - itt megint semmi jelentősége a nemeknek, mert mi vagyunk a főszereplő.
miért nem lehet választani, hogy női vagy férfi karakterrel játszhassunk?” - igen, a fejlesztők dolgozzanak fene tudja mennyi időt pluszban, hogy legyen női szinkronhang meg egyebek, és alakítsák a történetet, mert ők nem hajlandók férfit irányítani. Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen világban, ahol ennyire sztereotípiákra épül minden, nem lenne túl hihető a női vezető / Próféta. Volt egy dokumentumfilm jelenet a játékban, hogy amikor Rosalind Lutece feltalálta a lebegést, majd a quantum mechanikával magyarázta, valami olyasmit mondtak, hogy „ez is valami női humbug”, vagyis az a társadalom lenézi a nőket, így hülyeség a felvetés, hogy legyen a főszereplő nő.
miért nincsenek női ellenségek?” - ha lennének, akkor meg az lenne a baj, hogy nőket kell ölni a játékban. Ráadásul én úgy emlékszem volt néhány női ellenség, de lehet, tévedek.
Elizabeth miért fogadja el, amit Booker mond” - van egy rész, amiben a lánynak felajánlanak két díszt, és nem tud dönteni, ezért megkérdez minket melyik a jobb, és amelyiket választjuk, azt fogja a játék hátralévő részeiben viselni. A primitív feministák meg kiakadtak, hogy miért fogadja el a lány, hogy mi mit mondunk. Ez talán a legjobb példa arra, hogy ezek a figyelem hiányos picsák miért szánalmasak. Arról meg már nem is beszélek, hogy a főszereplő a lány apja (de még nem tudja ekkor) és a gyerekek hallgatnak a szüleikre.
Elizabeth miért nem harcol?” - mert nem illik a karakteréhez. Ő nem harcos, sőt a történetben többször is filozofálnak az ölésről, és arról, hogy Booker, hogy képes ezt elviselni. Ez a karakter személyisége miatt van így és nem a neme miatt. Mi sem bizonyítja jobban, mint a Bioshock 2, amiben a Eleonor igen kemény harcos volt. Arról nem is beszélve, hogy Elizabeth minden idők egyil leghasznosabb társa, aki eddig játékban velünk volt.
Lutece ikrek” - az egyetlen intelligens gondolat a feministáktól, de ennek ellenére még mindig nem érzem hím-sovinisztának a játékot. Az érvelésük lényege, hogy míg minden karakter, ha átlép egy másik világba, akkor felül írja az ott található alteregóját, és valamilyen szinten megkapja az emlékeit, még akkor is, ha az ottani énje már halott (ebbe sokan bele is őrülnek). Ám a Lutece ikrek nem írták felül egymást, mivel az alteregójuk ellentétes nemű, így létezhetnek egyszerre egy világban és ezért tudták ikertestvérként bemutatni egymást. Ez azért zavarja a feministákat, mert ez azt sugallja, hogy a férfiak és nők nem egyenrangúak. De ennyi erővel Booker se írja felül Comstock-ot, szóval nem csak ez lehet az egyetlen indok.
Egyedül a vallásosak lehetnek valamennyire felháborodva, mert a vallást nagyon rossznak állítják be, mert pl. a játék végén is, ha a főszereplő nem fogadja el a vallást (Baptizmust), akkor semmi rossz nem történik, mert valójában amiatt lett gonosz és vált azzá a Prófétának nevezett diktátorrá, aki ellen végig küzdöttünk. Ám akinek van, egy kis intelligenciája az nem sértődik meg ezen se.

Ennyi lenne az érdekesség és filozófia mára. Ha van valami észrevételed, mondjuk kihagytam valami fontos dolgot, vagy hülyeségeket írtam, akkor írd meg kommentben a cikk után.

KevinKain








Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.







© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+