Hírek
Albumok
Könyvek
Videók
Írások
Képek
Zenekarok
Koncertek
Vásárlás
Gitároktatás
Stúdió
Elérhetőségek
Facebook
Linkek



2019-12-08




Banished
(2014-04-08)


Ez volt az első eset, hogy olyan stratégiával játszottam, ahol nem kell harcolni. Bár vicces belegondolni, hogy mikor anno kijött a legelső „Age of Empires” még jóval fiatalabb voltam és mivel az volt az első stratégiai játék, amivel játszottam (meg az első PC-m, mivel előtte Sega Mega Drive II-vel nyomtam a sok platform gémet :) ). Így még nem nagyon értettem hozzá, szóval mindig valami „custom map” móddal játszottam, ahol nem volt ellenség, így csak növelgettem a birodalmam. Persze ettől még nem lesz az városépítő stratégia, mivel ott van harc, ezért anélkül nincs igazi kihívás, de mégis valahogy ugyan olyan érzésem volt a Banished kipróbálásakor, mint amit anno éreztem, amikor kipróbáltam az AoE-t.

Így hát először nem is igazán tudtam mit kezdeni a játékkal. Persze tudtam, hogy mi mire való meg logikusan kikövetkeztettem bizonyos dolgokat, de ettől még néhány éven belül megfagyott vagy éhen-halt a lakosság (A cikk végén lesz egy „>Hogyan játsszunk?” bekezdés a tapasztalataimról, ami talán segít másoknak :)).

Az első és legfontosabb különbség a legtöbb stratégiához képest, hogy nem közvetlenül az embereinket irányíthatjuk, hanem csak a város felépítését változtathatjuk meg, valamint munkahelyeket jelölhetünk ki bizonyos mennyiségű embernek.
Bár a játék nagyon jól kidolgozott és kreatív, azért van néhány igen zavaró dolog. Az egyik, hogy az emberek alapvetően buták. Például ha egy ember a város egyik végében lakik, a másikban meg dolgozik (sajnos időnként kijöhet az ilyen), akkor képes hazamenni (és közben éhenhalni), miközben elmegy vagy egy tucat élelmiszerraktár mellett (persze az elosztásra való elvileg a piac, de annak meg irdatlan kicsi a hatótávolsága és értékes helyet meg munkaerőt foglal le). Még sorolhatnék néhány ilyesmit, de végül is egy játékban kell kihívás, amit szerintem igen jól megoldottak. Persze még nem játszottam végig a játékot (mert elvileg a végtelenségig megy így talán nem is lehet), de azért elgondolkodtató, hogy mi van akkor, ha a város mérete kinövi a térképet? Szerintem megáll a fejlődés és a lakosság mérete csökkenni kezd. Jó lenne, ha ilyenkor tovább nőne (vagy legalább manuálisan tovább növelhető lenne) a térkép mérete, de talán ez direkt van így, hogy elgondolkodtassa az embereket, hogy a Földet se tudjuk a végtelenségig kihasználni.

A grafika nagyon tetszett. Ha nem is brutálisan kidolgozott és tökéletes, de egy kisebb stúdió játékától mindenképp elismerésre méltó.

Összességében nagyon jó játéknak éreztem a Banished-et. És bár időnként unalmas tud lenni (ha mondjuk fontolva haladó módon a lassú, de biztos fejlődés mellett döntesz), de összességében különleges játék.
Sajnos azt nem tudom, kinek ajánlhatnám és az értékelés sem feltétlenül reális, mert mint már korábban is említettem ez volt az első ilyen stílusú játék, amivel játszottam, de ha szereted a stílust vagy felkeltettem az érdeklődésed, akkor tegyél egy próbát. Bár annyit még elmondanék, hogy csak az igazán türelmeseknek való, így ha valami pörgősebb akció-stratégiákhoz vagy szokva, akkor lehet, elalszol a játék közben :).

Értékelése: 86 %



Hogyan játsszunk?
A játék elején érdemes minél több ételt felhalmozni, hogy a lakosság ne haljon éhen. De ne mindenki kaját termeljen, mivel így télen megfagyhatnak az emberek. Így minél előbb szerezz minél több fát (erdészek), majd a fát aprítsd tüzifává egy favágó épület létrehozásával (wood cutter). Ha mindezzel megvagy, akkor szükséged lesz kovácsra minél előbb, mert ha a szerszámok tönkre mennek, a termelés nagyon lecsökken. Az egészséggel és a boldogsággal ráérsz néhány évvel később foglalkozni, ha már az alapvető veszélyek (éhség és fázás) nem fenyegetik a lakosságot. Persze nem szabad azt se sokáig húzni, mert a beteg emberek meghalnak, a boldogtalan emberek meg munka helyett csak ténferegnek.
Ám idővel érdemes mindent létrehozni, amit lehet, mert csak úgy működik jól a társadalom. Például az iskola egyáltalán nem létfontosságú, de a tanult emberek jóval hatékonyabban dolgoznak.

A játékban nagyon sok minden nem egyértelmű. Például nincs pénz, így a nyersanyagok alakulását kell figyelemmel kísérni, és cserekereskedelem folyik a vándorkereskedőkkel. Valamint nem kapunk olyan statisztikákat, hogy ki mennyit fog termelni, csak aktuális adatokat tudunk nézni. A polgármesteri hivatal (Town Hall) építésével további statisztikai adatokhoz juthatunk, amikkel visszamenőleg nézhetjük a városunk adatait. Emellett a hivatal még azért is fontos, mert bevándorlókat (nomads) is befogadhatunk a városba, ami előtt azért érdemes felkészülni megfelelő mennyiségű korházzal és gyógyszerrel, mert a nomádok behozhatnak bizonyos betegségeket, amik járványhoz vezethetnek, és ha nem vagy felkészülve komoly veszélyekkel járhat az ilyesmi.
Nincs szükség sok orvosra. persze jó, ha van több korház, de inkább csak valami járvány kirobbanásakor érdemes mindegyikbe orvost tenni.
Nem számít, hogy ki mit dolgozik vagy dolgozott korábban, így lehet egy földművelőből is orvos egyik pillanatról a másikra. Egyedül az számít, hogy valaki tanult ember-e (educated) vagy sem.
Gyógyszert a gyógynövényes (herbalist) állít elő. Nem kell külön alapanyag hozzá, mert maga gyűjti a növényeket és állít elő belőlük gyógyszert. Hogy hova érdemes építeni a gyógynövényes épületet, arról majd később.

Minden kereskedő különböző. Más termékei vannak és más termékeket hajlandó megvenni. Szerencsére a legtöbb játékkal ellentétben itt nincs hasznuk, vagyis ugyan annyiba kerül mindennek az eladási ára, mint a vételára. Kivéve, ha rendelsz valamit. Ha megkéred a kereskedőt, hogy legközelebb hozzon egy bizonyos dolgot akkor, ha visszatér, nagy valószínűséggel hozni fog, ám ilyenkor extra hasznot tesz az árra. Így nagyon át kell gondolni, mielőtt rendelsz valamit, és érdemes csak akkor ehhez folyamodni, ha valóban nincs más választás, mert lehet amúgy is hozna olyasmit legközelebb, vagy ha nem ő, akkor egy másik kereskedő, aki épp arra jár.

Ételt sokféleképpen szerezhetünk, csak arra érdemes odafigyelni, hogy van, amelyik folyamatosan termel (vadászlak, halász dokk...) és van, amelyik csak évente egyszer termel, de akkor igen sokat (mező, gyümölcsöskert...). A polgármesteri hivatalban az előző évi termelési statisztika emiatt igen hasznos tud lenni.

Alapvetően embereket munkakörökhöz tudsz rendelni, vagyis nem konkrét munkahelyekhez, így ha mondjuk, egy bizonyos épülethez akarsz munkásokat rendelni, akkor annak az épületnek a munkáslimitjét kell növelned, míg a többi azonos funkciójú épület (vagy terület, ahol mondjuk, gyümölcsöket termelnek vagy állatokat tartanak) limitjét le kell csökkentened (minimum 1-re), vagy ki kell kapcsolnod a működését.
Az általános munkások (laborer) nem végeznek konkrét munkát, hanem csak besegítenek bizonyos dolgokban. Például ide-oda szállítják az alapanyagokat és segítenek más melósoknak. Ha nincsenek általános munkások az se nagy baj, mert akkor a melósok mennek el a nyersanyagokért, így legalább nem áll le a meló, ha elfogy a nyersanyag, de egy raktárban még van.
Ebből következőleg arra oda kell figyelni, hogy a raktárakban legyen elég nyersanyag, mert ha sehol sincs, akkor valóban le fog állni a termelés.

Soha ne adj hozzá több embert egy munkakörhöz, mint amennyi munkahely van, mert az munkanélküli lesz és nem fog csinálni semmit. Ezt a jobb alsó sarokban a második menüben található statisztikai adatok megnyitásával módosíthatod (az első menüpontban a játék sebessége állítható be 1x-től 10x-ig).
A SPACE gomb megnyomásával megállíthatod vagy elindíthatod az idő múlását. A számok megnyomásával pedig az éppen aktuálisan megnyitott (jobb alsó sarokban található) menün belül érhetünk el bizonyos tevékenységeket (például ha az időbeállítások vannak megnyitva, akkor a 4-es gomb gyorsít).

A vadászkabin (Hunting cabin), gyűjtögetők kunyhúja (Gatherer’s Hut), a fekitermelő kunyhó (Forester Lodge) és a gyógynövényes (Herbalist) csak akkor működik hatékonyan, ha a körülötte látható sárga határon belüli területen minél több az erdős rész. A halászdokk (Fishing Dock) pedig értelemszerűen a körülötte található vízmennyiségtől függ.
Én egymás mellé szoktam építeni bizonyos (de különféle) épületeket, hogy minél kevesebb erdős területből minél többet ki tudjak hozni. Például a vadászkabin, a gyűjtögetők kunyhója vagy a többi nem foglal sok helyet, így a terület még hasonlóan használható lesz, de mégis maximálisan ki lesz használva, mert mást csinál mindegyik, és nem egymás elől veszik el a zsákmányt, mintha mondjuk két vadászkabin lenne egymás mellett.

Bizonyos termelés mellékterméket is eredményez. Például ha bőrre van szükséged, ne keress „bőrtermelőt”, hanem gondolkodj el, hogy melyik munkából járhat melléktermékként, így rájössz, hogy a vadászat közben az állatból a hús mellett bőrt is kapunk. De a tehenek tartása is hasonlóan hasznos lehet, vagy a birkatenyésztéssel gyapjút is előállíthatsz.

A játékban beállíthatod azt, hogy melyik termékből mennyi legyen raktáron maximum (jobb alsó sarok második menüpontján belül kell keresni). Ha ezt a határt elérik, akkor leáll a termelés, így érdemes az ilyesmit minél magasabbra állítani minden terméknél és csak akkor csökkenteni, ha már tényleg brutális a túltermelés. De akkor is inkább küldd át a melósokat máshova dolgozni, mert úgy legalább nem állnak munka nélkül.

Újabb fajta növényeket, fákat, állatokat a kerekedőktől vehetsz, amihez kereskedő épületeket kell építened a folyókra. A különféle magok vásárlása igen drága, de elég csak egyszer megvenni őket és utána már bármennyi területre fel lehet használni. Állatokat egyszerűen meg kell venni, de amint megvetted rögtön egy kijelölt területre kell küldened őket, különben meghalnak.
Ha egy legelő megtelik, akkor építhetsz másikat és egy gombnyomással eloszthatod az (azonos típusú) állatokat a két legelő között.

Bizonyos munkahelyeken ideiglenesen meg lehet növelni a teljesítményt. Mint például a fakitermelőknél, ahol beállíthatod, hogy fát vágjanak vagy ültessenek. Alapvetően az a jó, ha mindkettő aktív, mert így folyamatos a termelés, de ha kikapcsolod, mondjuk az ültetést, akkor nagyon megnő a kitermelt famennyiség. Ám később le fog lassulni, vagy akár meg is állhat.
Vagy ha hírtelen van kajára szükséged, akkor learathatod a félkész termést, vagy csökkentheted az egy területen lévő állatok számát, aminek eredményeképpen a többi állatot leölik.

Folyamatosan építs lakóházakat. Persze azért nem egyfolytában, mert akkor túl kevés lesz a munkahely, de gyakorlatilag a lakosság csak akkor gyarapodik, ha vannak üres házak, amikbe a fiatal párok beköltözhetnek és így gyerekeik születhetnek. Ezért fontos, hogy mindig épüljön néhány új ház, mert az idősebb embereknek nem születik már gyerekük, és így ha sokáig nem épül új ház, akkor csökkenni kezd a lakosság.
Érdemes a drágább kőházakba beruházni (én még az alapból kapott néhány faházam is lebontottam idővel és kőházakat csináltam belőlük), mert így kevesebb tűzifát (és talán ruhát is) használnak el hosszú távon.
Főleg azért is fontos ez, mert a játékban nincs amortizáció, így magától nem megy tönkre semmi, maximum, ha valami katasztrófa van és leég a fél város :). Ezért érdemes sok helyre kutakat építeni (persze csak oda, ahol a közelben nincs tó vagy folyó).
Idővel érdemes beruházni egy panzióra (Boarding house), ami amolyan hajléktalanszállóként üzemel, mivel bizonyos esetekben (mondjuk bevándorlók érkezésekor) kevésnek bizonyulhatnak a házak és míg nem építesz újakat, addig is legalább lesz hol lakniuk.

Ha egy katasztrófa történik (mondjuk tűz van), akkor az emberek nem foglalkoznak vele. Csak azok oltják a tüzet, akiknek nincs konkrét munkájuk (laborer-ek), így ha ég a falu érdemes akár minden termelési folyamatot leállítani, vagyis mindenkit általános melóssá alakítani.

Fontos, hogy az ércbánya (Mine - vas és szén előállítására alkalmas) és a kőbánya (Quarry) bárhová építhető (az ércbánya is, csak neki feltétele, hogy hegy oldalába épüljön), így nem kell azzal foglalkozni, hogy melyik területen van sok és melyiken van kevés kő vagy érc, de jegyezd meg, hogy ahova épül örökre ott marad. Persze miután kifogyott a készlet le lehet bontani az épületet, de a terület soha nem lesz újra használható. Ez főleg a kőbányánál zavaró, mert igen hatalmas, ráadásul csak sík területre építhető, míg az ércbánya lényegesen kisebb és kb a fele egy hegybe lóg bele, amit amúgy se tudtunk volna másra használni (maximum alagútra).

A piac (Market) és a kereskedelmi ügynökség (Trading post) úgy működik, hogy a hozzárendelt munkaerő szállítja oda a termékeket, alapanyagokat. Így ha fel lett töltve, nyugodtan át lehet tenni az embert más munkakörbe (legalábbis, míg újra nem lesz szükség feltöltésre), mert a működés független tőle.

Mindig legyen elég raktárad. Az egyik fajtába (storage barn) ételt, ruhát, szerszámokat és egyéb dolgokat lehet tárolni, addig a másik félében (stock pile) pedig nyersanyagokat: fát, követ, vasat, egyebeket tárolhatsz.
Az utóbbinak manuálisan állíthatod be a méretét, de értelemszerűen minél nagyobba annál több fér rá, de persze annál több helyet is foglal. Ez igaz a mezőre (Crop field), gyümölcsöskertre (Orchard) és a legelőre (Pasture) is.
Na, mindjárt befejezem, mert már egyértelmű dolgokat kezdek magyarázni, mint valami rossz tanár :).

Boldogságot a következőkkel növelheted: kápolna (Chapel), temető (Cemetery), kocsma (Tavern). Ezek közül a templom a leghasznosabb, mert csak egy pap kell bele és máris mindenki boldog (vagy legalábbis épületenként 200 főig, így ez alatt nincs értelme 2-nek). A temető is így működik, csak az idővel megtelik (attól függően mekkora területet jelöltünk ki neki). A kocsmához viszont szükség van gyümölcsre, hogy alkoholt tudjon belőle előállítani. Így az ételt itallá formálja, amiből boldogság lesz. Ez a legbonyolultabb az összes közül (főleg, hogy egyszerre csak egyféle gyümölcsből készül pia), viszont a túltermelés extra hasznot hozhat, ha a következő kereskedőnek épp arra van szüksége.
KevinKain







Hozzászólások

Azonosítsd magad a Facebook segítségével és máris hozzászólhatsz!
Az azonosításhoz klikkelj a képre:

Ha nem történik semmi, ellenőrizd, hogy be vagy-e jelentkezve Facebook-ra.







© KevinKain 2005-...
Ajánlott böngészők: Google Chrome 9+, Firefox 3+